نشست تربیتی - مهارتی «خودشناسی در روانشناسی» در مدرسه تخصصی النفیسه اصفهان میزبان و با حضور مدرس حوزه و دانشگاه و کارشناس روانشناسی، کادر و طلاب برگزار و به بررسی مهارتهای خودشناسی و هوش هیجانی اختصاص پرداخته شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/اصفهان، در ادامه برنامههای آموزشی و تربیتی حوزه روانشناسی، مدرسه تخصصی النفیسه اصفهان جلسهای با موضوع «خودشناسی در روانشناسی»، با حضور خانم دکتر مهدیه سادات خشوعی، مدرس حوزه و دانشگاه و کارشناس روانشناسی و با حضور کادر و طلاب حوزه، برگزار شد.
دکتر خشوعی در ابتدای جلسه بیان کرد: برای خودشناسی و فهم ویژگیهای رفتاری، لازم است بین شناخت خود و شناختی که دیگران نسبت به ما دارند تفاوت قائل شویم، برای تحلیل رفتار و شناخت صفات فردی میتوان از دیگران، پرسشنامههای تخصصی، مشورت با کارشناسان رفتارشناسی یا مقایسه با افراد الگو استفاده کرد.
وی خودشناسی را به دو مقوله «خود واقعی» و «خود آرمانی» تقسیم کرد و گفت: خودشناسی شامل آنچه هستیم و آنچه میخواهیم باشیم است، خود آرمانی مفید است به شرطی که از واقعیت ما فاصله زیادی نداشته باشد؛ در غیر این صورت تبدیل به آرزو میشود و دستیابی به آن ممکن نخواهد بود.
دکتر خشوعی همچنین بر شناخت ویژگیهای دیگران و مدیریت روابط بین فردی تأکید کرد و گفت: با شناخت هوش هیجانی خود و دیگران میتوان هیجانات را مدیریت و توقعات را متناسب با توان اطرافیان تنظیم کرد.
این کارشناس روانشناسی، خوشبینی، شادمانی، کنترل تکانهها، مدیریت استرس، همدلی و واقعگرایی را از مهمترین مؤلفههای خودشناسی برشمرد و افزود: واقعگرایی باید متعادل باشد تا از ایجاد افسردگی جلوگیری کند.
وی هوش هیجانی را کلید موفقیت در روابط فردی دانست و بیان کرد: افرادی که در مدیریت احساسات خود و دیگران توانمند هستند، روابط سالمتر و پایدارتری دارند و ایجاد تناسب در روابط اهمیت ویژهای دارد.
دکتر خشوعی در پایان به نقش عزت نفس و اعتماد به نفس در خودشناسی پرداخت و یادآوری کرد: اعتماد به نفس، باور به تواناییهای فرد است و عزت نفس، معیار اصلی احترام به خود و شناخت ارزشهای درونی. میزان عزت نفس و اعتماد به نفس ارتباط مستقیمی با توانمندی فرد و ارزیابی دیگران از او دارد.
انتهای پیام/
نظر شما