نشست فاطمی با محوریت «سیره فاطمی (س)؛ الگوی بنیادین برای پژوهش در حوزه تربیت و آیندهپژوهی» به مناسبت هفته پژوهش و در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار شد.
بهگزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/تهران، خانم وفایی نجات روانشناس و استاد حوزه در نشست فاطمی که با محوریت «سیره فاطمی (س)؛ الگوی بنیادین برای پژوهش در حوزه تربیت و آیندهپژوهی» و به مناسبت هفته پژوهش در سالن اجتماعات حوزه علمیه کوثر ورامین برگزار شد، گفت : انجام یک پژوهش با محوریت سبک زندگی حضرت زهرا (س) و مقایسهٔ آن با زنان مسلمان امروز و ارائه رویکردی شناختی - تفسیری برای تابآوری در شرایط زندگی پر از فشار بسیار کمک کننده خواهد بود .
خانم وفایی افزود: محورهای پیشنهادی برای پژوهش میتواند :بررسی شخصیت، زندگی، سبک زیستی و تربیتی حضرت زهرا (س) و ارتباط آن با بنیانهای فرهنگیِ فاطمی باشد و یا تطبیق رفتارها و الگوهای زنانهٔ زمانه حضرت زهرا (س ) با شرایط زنان امروز (به ویژه در زمینهٔ حیا، عفت، تحصیل، جلسات علمی، خطابهها و حضور در صحنههای سیاسی/اجتماعی باشد).

استاد حوزه بررسیِ کارکردِ تابآوری از منظر شناختی و معنایی را یکی دیگر از محورهای پژوهش خواند و بیان کرد: چگونگی تفسیرِ درست از رویدادها و معنابخشی به رنجها میتواند مقاومت و پایداری را تقویت کند.
خانم وفایی نقشِ عاطفه مادرانه و امنیت عاطفی در خانواده در مواجهه با بحرانها، فقر، جبههگیریهای سیاسی و ناامنیهای اجتماعی را محور دیگر پژوهشی خواند و بیان کرد: مفهومِ تابآوری بهعنوان ترکیبی از تحملِ فشارها با تفسیرِ درستِ معنایی و انگیزههای الهی است، نه بهعنوانِ صرفِ تحمل کردن منفی است .
خانم وفایی افزود: تفکیکِ مفاهیمِ «معنا»، «شناخت»، و «تفسیر» در زندگیِ حضرت زهرا (س) و کاربرد آنان در زندگی روزمرهٔ زنان امروز باعث آشنایی بیشتر بانوان با زندگی زهرایی میشود.
خانم وفایی گفت: مرور نمونههای زندگی حضرت زهرا (س) مانندِ خانهٔ فاطمیِ پر از محبت با وجودِ فشارهای اقتصادی و سیاسی، برای اثباتِ اینکه تابآوری میتواند همزمان به معنابخشی و کارکردِ آموزشی_تربیتی منجر شود و همچنین می تواند اعضای خانواده را از نظر عاطفی تامین و بی نیاز سازد .
استاد روانشناس حوزه بررسیِ کارکردهای رفتاریِ زنانِ نمونهٔ عصرِ حضرت زهرا (س) در مواجهه با منافقین، حاکمیت و فرامینِ دین، و استخراجِ درسهای قابلِ انطباق برای زنان امروز را یکی دیگر از محورهای پیشنهادی برای پژوهش خواند و گفت: سبکِ زندگیِ حضرت زهرا (س) از منظرِ کارکردهای تربیتی، سیاسی، دینی و روانشناختی نیاز به مطالعهٔ عمیقتری دارد.

خانم وفایی درک ارتباطِ میان تربیتِ فرزندان، امنیتِ عاطفی، و تابآوری را بسیار مهم خواند و بیان کرد: محبتِ عمیق و حضورِ مادریِ فاطمی میتواند فرزندان را در مقابل بحرانها مقاوم سازد و باید مفاهیمِ معنایی به الگوهای رفتاری و آموزشی برای خانوادهها و زنانِ فعالِ جامعه تبدیل شود
خانم وفایی ضمن ارائه راهبردهای پیشنهادی عملیِ پژوهش و گفتمان گفت : ارائه راهکار چارچوبِ عملی برای تابآوری که از شناخت درستِ رویدادها و معنابخشیِ اخلاقی_دینی سرچشمه میگیرد باعث می شود بین الگوی زنِ دورانِ فاطمی (حضرت زهرا) و زنانِ امروز در حوزهٔ خانه، مسجد، کار و سیاست ارتباط ایجاد شود.
خانم وفایی ضمن تأکید بر اهمیت نقشِ فعالِ زنان در حوزههای علمی، تربیتی و سیاسی گفت: زنان با حفظِ رعایتِ حجاب و شأنِ دین و پرهیز از سطحینگری میتوانند نقش صحیحتری در جامعه ایفا کنند، ما باید بهدنبال ارائه یک عنوان پژوهشی با محوریتِ سبک زندگی فاطمی باشیم تا به نیازهای امروز جامعه و توقعات بیرونی پاسخ دهیم.
انتهای پیام/
نظر شما