«الگوسازی عملی» و «تقویت خودباوری» برای طلاب، راهکار رفع آسیب‌های پژوهشی است

استاد حوزه علمیه، «الگوسازی عملی» و «تقویت خودباوری» برای طلاب را از جمله راهکارهای رفع آسیب‌های پژوهشی عنوان و بر لزوم معرفی رسمی پژوهشگران فعال و الگوبخش در مدارس تأکید کرد و گفت: هدایت پژوهش‌ها به سمت معارف قرآنی به عنوان یک راهکار عملی برای فرایند تحقیق است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران/کرمان، در آیین بزرگداشت هفته پژوهش، خانم منتظر استاد حوزه با اشاره به جایگاه بی‌بدیل اساتید در هدایت پژوهشی طلاب، بر لزوم «الگوسازی عملی» و «تقویت خودباوری» در میان طلاب تأکید کرد.

وی در ابتدای سخنان خود با بیان یکی از آسیب‌های موجود در فرآیند پژوهش گفت: متأسفانه گاهی طلاب با اساتید پژوهشگر و آثار آن‌ها آشنا نیستند. پیشنهاد می‌کنم در هر مدرسه، اساتید فعال در عرصه‌ پژوهش به‌طور رسمی و مجزا به طلاب معرفی شوند. در گذشته، طلاب برای نگارش تحقیق پایانی با استاد راهنمایی که خود اهل پژوهش بود، همراه می‌شدند و این آشنایی بسیار مؤثر بود.

خانم منتظر در ادامه به چالش ارزیابی آثار پژوهشی اشاره کرد و افزود: گاهی مقاله‌های طلاب به‌صورت مجازی ارزیابی می‌شود و آن‌ها حتی ارزیاب اثر خود را نمی‌شناسند. همچنین در فراخوان‌های پژوهشی، حضور پررنگ و الگوبخش اساتید کمتر دیده می‌شود. بهتر است معاونت پژوهش، اسامی اساتید شرکت‌کننده در فراخوان‌ها را اعلام کند تا طلاب بدانند که اساتیدشان پیشگام و علاقمند به این عرصه هستند.

وی با اشاره به اهمیت هماهنگی بین گفتار و عمل اساتید بیان کرد: گاه اساتید طلاب را به پژوهش تشویق می‌کنند، اما خود به دلیل مشغله، امکان راهنمایی عملی ندارند. این فاصله بین گفتار و عمل، یک آسیب است. اساتید باید به گونه‌ای در خدمت طلاب باشند که با حمایت و راهنمایی، انگیزه‌ پژوهش را در آنان زنده کنند. طلاب به ما به عنوان الگو نگاه می‌کنند.

استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود، با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب، سه عامل «خودباوری»، «امید به موفقیت» و «حرکت جهادگونه» را پایه‌های پیشرفت علمی برشمرد و بیان کرد: ایجاد خودباوری در طلاب، از وظایف مهم اساتید است. خودباوری باعث افزایش انگیزه، بهبود عملکرد، مقاومت در برابر شکست و رشد خلاقیت می‌شود. ما باید این باور را در طلاب ایجاد کنیم که همه‌ی انسان‌ها ظرفیت پژوهش دارند، اگرچه استعدادها متفاوت است.

وی راهکار عملی خود را اینگونه بیان کرد: یک برنامه‌ی مؤثر، هدایت پژوهش‌ها به سمت قرآن کریم است. از طلاب بخواهیم یک سفر قرآن بخوانند، ترجمه و خلاصه کنند. این کار هم انس با کلام الهی را افزایش می‌دهد و هم پژوهش را برایشان شیرین و معنادار می‌کند. باید تحقیق را برای طلاب شیرین کنیم، نه با سخت‌گیری‌های بی‌مورد که باعث دلسردی می‌شود.

خانم منتظر در پایان با تأکید بر زنده نگه‌داشتن امید و تصحیح اهداف در طلاب گفت: نسل جوان نباید ناامید شود. ما باید امید را در طلاب زنده کنیم، اهداف متعالی مانند سرباز امام زمان(عج) شدن را برایشان ترسیم و اصلاح کنیم و ظرفیت‌های پژوهشی آنان را باور داشته باشیم. معرفی کتاب‌های الهام‌بخش و سرگذشت علمای سلف که با تلاش علمی به موفقیت رسیدند، می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. موفقیت‌های کوچک را به آنان نشان دهیم تا ناامیدی از آنان دور شود.

گفتنی است این آیین به میزبانی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کرمان با حضور مدیر و معاون‌ پژوهش حوزه علمیه خواهران استان کرمان، تعدادی از مدیران، کادر و اساتید مدارس علمیه استان در مدرسه علمیه حضرت زینب(س) کرمان برگزار شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha