معاون آموزش مدرسه علمیه الزهرا (س) ماهان، در تشریح مفهوم واقعی وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای یکسانسازی نیست؛ بلکه تقسیم کار علمی در مسیر یک هدف واحد است. حوزه باید مرجعیت معرفتی و دینی را تقویت کند و دانشگاه ظرفیت تجربهگرایی و فناوری را به میدان بیاورد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/کرمان، خانم حبیبه حرجندی، معاون آموزش مدرسه علمیه الزهرا(س) ماهان، در گفتوگویی، بر ضرورت تعمیق و تحقق عملی وحدت حوزه و دانشگاه تأکید کرد و این وحدت را ضرورتی انکارناپذیر برای پیشبرد اهداف علمی و دینی کشور دانست.
وی در ابتدا با تاکید به گذر این بحث از حالت شعار محض بیان کرد: امروزه بحث وحدت میان حوزه و دانشگاه از شکل شعاری و آرمانی خود فاصله گرفته و مباحث گوناگون و چالشهای فکری بسیاری در این زمینه به وجود آمده است. بنابراین همکاری و تعامل نهادهای علمی، به آنها توان و ظرفیت میدهد تا در مسیر تولید علم و نظریهپردازی گام بردارند و زمینه پیشرفت و تعالی کشور را فراهم سازند.این تعامل پایدار، تنها راه تبدیل ایدهها به دستاوردهای ملموس برای نظام اسلامی است.
معاون آموزش مدرسه علمیه الزهرا(س) ماهان با بیان دیدگاه اندیشمندان اسلامی افزود: بسیاری از اندیشمندان اسلامی معتقدند که یکی از مشکلات جامعه شکاف میان این دو نهاد است و اگر علم و دین وحدت یابند، بسیاری از مشکلات امروز اجتماع ما حل خواهد شد؛ زیرا علم بدون دین و معرفت ناقص بوده و دین بدون علم هم جایی برای پیشرفت ندارد. دانشمند بدون ایمان برای جامعه مضر بوده و عالم دینی بدون علوم روز جای پیشرفت نداشته و برای جامعه سودمند نخواهد بود. در واقع، این دو بال برای اوجگیری تمدن نوین اسلامی به یکدیگر وابستهاند.
وی در ادامه به تبیین دیدگاه مقام معظم رهبری پرداخت و گفت: تعبیر رهبر معظم انقلاب در این زمینه این است که وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در سوق دادن کشور به سوی یک جامعه پیشرفته، مستقل و الگو است.
معاون آموزش مدرسه علمیه الزهرا(س) ماهان با اشاره به اینکه علم و دین ملزوم یکدیگرند افزود: رهبر معظم انقلاب معتقدند که امروز هیچکس انتظار ندارد یک دانشگاه صد درصد اسلامی داشته باشیم، اما همه انتظار دارند که حرکت آن در مسیر رسیدن به یک دانشگاه صد درصد اسلامی باشد. این مسیر، نیازمند نقشه راهی مشترک و تلاشی هماهنگ از سوی همه دلسوزان است.
خانم حرجندی با تأکید بر لزوم برنامهریزی برای تأثیرگذاری فرهنگی گفت: برای جلوگیری از نفوذ فرهنگی، باید از بیبرنامگی خارج شد. استادان حوزه و دانشگاه برای تأثیرگذاری فرهنگی بر طلاب و دانشجویان باید به سلاح فکری مجهز باشند، مبانی فرهنگ اسلامی و غربی و شبهات آنها را بشناسند تا بتوانند پاسخگوی مسائل و نیازهای فکری نسل جوان باشند.
معاون آموزش مدرسه علمیه الزهرا(س) ماهان ادامه داد: اگر فردی به عنوان استاد حوزه و دانشگاه بخواهد کار فرهنگی انجام دهد و اسلام و ارزشهای اسلامی را در ذهن و روح طلاب، دانشجویان و جوانان نهادینه کند، ابتدا باید خود را به سلاح فکری و فرهنگی مجهز کند و این تجهیز قطعاً در کنار یکدیگر قرار گرفتن و نگاه برابری اساتید حوزه و دانشگاه محقق میشود. بدون این آمادگی فکری، تلاشهای فرهنگی ممکن است به نتیجه مطلوب نینجامد.
وی در تشریح مفهوم واقعی این وحدت بیان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای یکسانسازی نیست؛ بلکه تقسیم کار علمی در مسیر یک هدف واحد است. حوزه باید مرجعیت معرفتی و دینی را تقویت کند و دانشگاه ظرفیت تجربهگرایی و فناوری را به میدان بیاورد.
معاون آموزش مدرسه علمیه الزهرا(س) ماهان افزود: استقلال علمی هر دو لازم است، اما این استقلال نباید به بیارتباطی یا بیاعتمادی تبدیل شود. بلکه با درکنار هم گرفتن این وحدت محقق میشود. اما اگر وحدت حوزه و دانشگاه در قالب روزی در تقویم باشد، یا در همایشی یک روزه خلاصه گردد؛ قطعاً این هدف محقق نخواهد شد. این وحدت باید در لایههای مختلف برنامهریزی، پژوهش و آموزش جریان یابد.
خانم حرجندی با اشاره به راهکارهای عملی برای تحقق این همکاری افزود: حوزه و دانشگاه باید ابتدا ظرفیتها و پتانسیلهای یکدیگر را بشناسند، تا شاهد همکاری بهتر و کاملتری باشیم. به عنوان مثال مدارس علمیه میتوانند با قراردادن اساتید دانشگاه، در هیأت امنای مدرسه، کمک شایانی به وحدت و همکاری بیشتر این دو نهاد علمی و فرهنگی نمایند.
معاون آموزش مدرسه علمیه الزهرا(س) ماهان تبیین کرد: اساتید حوزه میتوانند با برگزاری نشستها، کرسیهای آزاداندیشی و کارگاههای مختلف، دانشجویان را در رسیدن به اعتلای فرهنگی و دینی یاری نمایند و چه تعاملی سازندهتر و باشکوهتر از این، اجرای مشترک پروژههای ملی پژوهشی نیز میتواند بسترساز این همگرایی باشد.
وی با اشاره به فرازی از بیانات رهبر معظم انقلاب نتیجهگیری کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، وحدت حوزه و دانشگاه یکی از اساسیترین و عمیقترین مباحث بعد از انقلاب است. وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی وحدت در هدف. هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته، مستقل و جامعهی الگو حرکت نمایند. این وحدت زمانی محقق خواهد شد که حوزه و دانشگاه یکدیگر را به رسمیت بشناسند و با همکاری یکدیگر جامعه را به کمال و رشد برسانند
خانم حرجندی افزود: تنها در سایه این اتحاد است که جامعه و نسل جوان مجهز به علم و دین خواهد شد و خود را برای رسیدن به جامعه آرمانی و محقق شدن دنیای زیبای ظهور آماده میسازد. این مسیر، البته چالشهایی نیز پیش رو دارد که تنها با عزمی راسخ و نگاهی بلندمدت قابل عبور است.
انتهای پیام/
نظر شما