پژوهش عامل اقتدار دانشی و ضامن هویت دینی در جامعه شبکه‌ای امروز است 

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر اینکه پژوهش در جهان پرشتاب کنونی یک امر حیاتی و راهبردی است، گفت: اقتدار نرم نظام اسلامی در گرو اقتدار دانشی و علمی است و نهاد پژوهش باید با رویکرد آینده‌پژوهانه پاسخگوی چالش‌های فکری و فرهنگی جامعه باشد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران،حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران که با حضور مدیران‌کل و کارکنان ستادی معاونت پژوهش در سالن همایش شهید سلیمانی حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات سرکار خانم فاطمه کبری متولیان و معرفی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حبیب الله بابایی به‌عنوان معاون جدید پژوهش حوژه‌های علمیه خواهران، بر اهمیت راهبردی پژوهش در عصر حاضر تأکید کرد و با تصریح بر اینکه «پژوهش دیگر یک فعالیت تزئینی نیست، بلکه مسئله حیات و ممات فکری جامعه اسلامی است»، اظهار داشت: در عصر کنونی که جامعه جهانی با سرعتی بی‌سابقه در حال تحول است، متوسط عمر نظریه‌های علمی به چند سال کاهش یافته و هر سه سال، حجم کل دانش بشری دو برابر می‌شود. در چنین وضعیتی، اگر ما در عرصه علم و پژوهش به‌موقع عمل نکنیم، به حاشیه خواهیم رفت و هویت فرهنگی و فکری خود را از دست خواهیم داد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، اقتدار علمی و دانشی را بنیان اصلی اقتدار نرم نظام اسلامی دانست و افزود: انقلاب اسلامی در ذات خود انقلابی فرهنگی است و استمرار فرهنگی آن منوط به اندیشه و پژوهش است. به‌تعبیر روایات اسلامی، العلمُ سلطانٌ؛ و قدرت واقعی در دنیای امروز، قدرت دانش است. اگر این قدرت در اختیار صاحبان حکمت و بصیرت باشد، منشأ تعالی است و اگر در دست ناآگاهان قرار گیرد، ابزار انحراف می‌شود.

وی جهان امروز را «جامعه‌ای شبکه‌ای و پر تضاد» توصیف کرد و گفت: در این جامعه ارتباطی، هویت‌ها سیال و ژله‌ای شده‌اند؛ ثبات از بین رفته و هر روز شکل جدیدی از سبک زندگی و تفکر ظهور می‌کند. تنها نهاد علم وحیانی و پژوهش دینی است که می‌تواند ثبات و عمق را به هویت دینی و فرهنگی جامعه بازگرداند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده با اشاره به تحولات فرهنگی پس از دهه‌های اخیر و ظهور جریان‌های فکری گوناگون افزود: در جهانی که بیش از هزار جنبش نوپدید دینی و فکری شکل گرفته، روحانیت باید همواره چند گام جلوتر از زمان حرکت کند. همان‌گونه که امام خمینی(ره) فرمودند، روحانیت باید نبض زمان را در اختیار داشته باشد تا منفعل رویدادها نشود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر ضرورت داشتن نگاه آینده‌پژوهانه تصریح کرد: طراحی نقشه راه زندگی در این زمانه پرآشوب نیازمند اندیشه‌ای ریشه‌دار و جامع است تا بتوان آموزه‌های دینی را متناسب با نیازهای نسل جدید استخراج و عرضه کرد. این نسل نوجو و حقیقت‌طلب باید با اقناع فکری و معنوی هدایت شود، و این وظیفه‌ای است که فقط پژوهش می‌تواند تحقق بخشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از دستاوردهای معاونت پژوهش تقدیر کرد و گفت: در دوره اخیر اقدامات ارزشمندی در تثبیت جایگاه معاونین پژوهشی مدارس، تبیین نقش‌ها و وظایف، گسترش نشریات علمی و حرکت به سمت نشریات علمی–پژوهشی انجام شده است همچنین برگزاری کارگاه‌های تخصصی پایان‌نامه‌نویسی و راه‌اندازی کرسی‌های فکری و اندیشه‌ورزی از گام‌های مؤثر این معاونت بوده است.

حجت‌تلاسلام والمسلمین علیزاده ضمن تجلیل از زحمات متولیان، از حجت‌الاسلام والمسلمین بابایی به‌عنوان چهره‌ای علمی و با تجربه یاد کرد و افزود: ایشان بیش از دو دهه سابقه مدیریت پژوهشی در سطوح مختلف دارند و در عرصه بین‌الملل نیز از چهره‌های شناخته‌شده علمی هستند. امید است با حضور ایشان، مسیر پژوهش در حوزه‌های علمیه خواهران با قدرت و عمق بیشتری ادامه یابد.

وی همچنین سابقه عملی و میدانی حجت‌الاسلام بابایی در حوزه فرهنگی را ارزشمند دانسته و یادآور شد: ایشان سال‌ها پیش طرح ابتکاری "امداد فرهنگی" را با رویکردی میدانی و انضمامی مطرح کردند، طرحی که می‌تواند امروز نیز در مواجهه با نیازهای فرهنگی–اجتماعی زمانه، الگوی مؤثری باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران در پایان ابراز امیدواری کرد: با همت معاونت پژوهش و تلاش جمعی اساتید و طلاب، حوزه‌های علمیه خواهران بتوانند در عرصه تولید علم دینی، پرورش محققان نخبه و تبیین هویت فرهنگی اسلامی، نقش‌آفرین و پیشتاز باشند.

پژوهش عامل اقتدار دانشی و ضامن هویت دینی در جامعه شبکه‌ای امروز است 

پژوهش «فضل» نیست، بلکه «مسئولیت اجتماعی و انقلابی» است

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی معاون جدید پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران در ادامه مراسم با اشاره به تجربه‌های چند دهه‌ای‌اش در عرصه تحقیق و آموزش، بیان کرد: نکته اول و اساسی برای من، باور به فرهیختگی بانوان و ظرفیت پژوهشی آنان است، در طول سال‌های فعالیت پژوهشی، برخی از بهترین و موثرترین آثار خود را در جمع بانوان فرهیخته آماده و منتشر کرده‌ام، در کارهای تحقیقاتی گروهی نیز بارها از همکاری بانوان فاضله استفاده کرده‌ام و آن را باعث افتخار خود می‌دانم.

وی با بیان اینکه پیشنهاد مشارکت بانوان در مسئولیت‌های پژوهشی را مطرح کرده بود، افزود: در این مسئولیت نیز ابتدا پیشنهاد دادم از میان بانوان فرهیخته استفاده شود، ولی با توجه به اینکه در بخش‌های دیگر از ظرفیت آنان بهره گرفته می‌شود، مسئولیت را پذیرفتم.

حجت‌الاسلام والمسلمین بابایی در ادامه با تأکید بر ماهیت مسئولیت‌محور پژوهش بیان کرد: پژوهش یک فضل شخصی نیست، بلکه یک مسئولیت اجتماعی است، برخی پژوهشگران، پژوهش را برای رزومه و ارتقا دنبال می‌کنند اما در نگاه حرفه‌ای‌تر، پژوهشگر کسی است که درصدد ایفای نقش اجتماعی، انقلابی و حتی ملی و فراملی خود باشد. این نگاه، معنا و جهت پژوهش را تغییر می‌دهد.

وی در تبیین اصول کاری خود در معاونت پژوهش افزود: یکی از ضعف‌های جدی ما در سال‌های گذشته، غفلت از تفکر در جریان پژوهش بوده است، بسیاری از پژوهش‌ها در حد گردآوری و تتبع باقی مانده و نوآوری در آنها کم‌رنگ شده است. ما باید تفکر و اندیشه‌ورزی را بر پژوهش مقدم بدانیم و جامعه پژوهشی خواهران را به فکر کردن قبل از نوشتن دعوت کنیم.

وی مسئله‌ی شتاب تحولات جهانی و کندی واکنش‌های پژوهشی را دیگر چالش عمده دانست و گفت: امروز مسائل فرهنگی، اجتماعی و جهانی با سرعتی بالا رخ می‌دهد اما پژوهش‌های ما از شتاب لازم برخوردار نیستند، در ماجرای کرونا دیدیم که ساختار پژوهشی حوزه نتوانست مانند دیگر نهادها به‌موقع واکنش دهد بنابراین باید در سیستم پژوهشی خود نرم‌افزار سرعت و انعطاف ایجاد کنیم تا حوزه بتواند در برابر رویدادهای فکری و فرهنگی، صف‌آرایی به‌موقع داشته باشد.

معاون جدید پژوهش همچنین با اشاره به ابعاد عدالت پژوهشی گفت: پژوهش نه‌تنها مسئولیت است، بلکه حق فردی و حق اجتماعی نیز هست، هر پژوهشگر حق دارد امکانات و فرصت‌های لازم برای رشد و تعمیق آگاهی داشته باشد، و هر جامعه‌ای حق دارد سطح معرفت خود را ارتقا دهد که از این‌رو، باید در توزیع فرصت‌های پژوهشی رفتار عادلانه داشته باشیم، به‌ویژه در مناطق محروم که استعدادهای فراوان اما محدودیت منابع دارند.

وی در بخش پایانی سخنان خود به موضوع هوش مصنوعی پرداخت و آن را یکی از چالش‌ها و فرصت‌های بزرگ عصر جدید دانست و گفت: هوش مصنوعی را برخی روش می‌دانند، برخی معرفت و برخی پدیده‌ای هستی‌شناختی. فارغ از این نگاه‌ها، واقعیت این است که این فناوری هم فرصت پژوهشی ایجاد کرده و هم چالش‌هایی جدی در ارزیابی، صداقت علمی و اخلاق پژوهش به‌وجود آورده است، اکنون بسیاری از دانشگاهیان در مواجهه با آثار مبتنی بر هوش مصنوعی دچار حیرت‌اند، ازاین‌رو حوزه خواهران نیز باید مبنای روشن خود را در قبال هوش مصنوعی تدوین کند؛ چه در پژوهش، چه در تبلیغ و چه در سیاست‌گذاری فرهنگی.

وی در پایان ضمن سپاس از اعتماد مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، افزود: با همراهی حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده و همدلی مجموعه همکاران حوزه علمیه خواهران، امیدوارم بتوانیم به موقع و مؤثر در همه عرصه‌های پژوهشی گام برداریم و خدمت شایسته‌ای تقدیم بانوان فرهیخته و جامعه علمی کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha