رئیس بسیج طلاب سپاه قدس گیلان با انتقاد از روایت رسانهای غرب درباره زن گفت: رسانههای غربی آزادی زن را به مصرفگرایی و کالاییسازی بدل کردهاند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلام محمد آیت اللهی رئیس بسیج طلاب سپاه قدس گیلان با بیان اینکه درباره زن غربی دو نگاه وجود دارد، یکی قبل از قرن نوزدهم که نگاه به زن بسیار تحقیرآمیز بود و دیگری بعد از قرن نوزدهم، بیان کرد: از قرن نوزدهم به بعد با ظهور جنبشهای فمینیستی و نیاز نظام سرمایهداری به نیروی کار، شعار «آزادی زن» مطرح شد اما این تغییر در عمل صورتبندی تازهای از بهرهکشی بود.
رئیس بسیج طلاب سپاه قدس گیلان افزود: اگر در گذشته زن در فلسفه غرب موجودی برای تولیدمثل و خدمتگذاری بود، در دوران مدرن با گسترش صنعت سرگرمی، مد و تبلیغات، تصویر بدن زن به کالایی برای فروش و جذب مخاطب تبدیل شد و این روایت جدید زن را در قالبهایی چون «قهرمان تنها»، «زن مصرفگرا» یا «نماد جذابیت جنسی» بازتعریف کرد.
تمرکز بر حقوق سطحی و افراط در فمینیسم
وی با اشاره به نقدهای مطرحشده، تمرکز روایت غربی مدرن را بر حقوق سطحی مانند حق کار یا انتخاب ظاهر دانست و گفت: در غرب شأن و کرامت ذاتی زن نادیده گرفته میشود؛ امنیت شغلی و حفظ حریم زن در محیط کار مغفول مانده و جنبش فمینیسم نیز در برخی قرائتها به افراط و فردگرایی منجر شده است.
حجتالاسلام آیت اللهی با بیان اینکه روایت غربی درباره زن میدانی از کشمکشها و تضادها است، افزود: زن در غرب در تضاد میان نگرش تحقیرآمیز تاریخی و شعارهای آزادیخواهانه مدرن و تضاد میان دستاوردهای حقوقی و بهرهکشیهای نوین اقتصادی فرهنگی، است.
بازنمایی الگوی اسلامی ایرانی زن در رسانه
وی با اشاره به بازنمایی الگوی اسلامی ایرانی زن در رسانه بیان کرد: منابع داخلی و سخنان مقامات، بر ترکیب پایبندی دینی با مشارکت فعال اجتماعی تأکید شده است.
رئیس بسیج طلاب سپاه قدس گیلان افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) بهعنوان الگوی بینظیر معرفی میشود و زنان انقلابی مانند مرضیه دباغ نمونههای معاصر زن اسلامی هستند.
وی با بیان اینکه عدالت جنسیتی جایگزین برابری مطلق است، گفت: زن بهعنوان مربی جامعه و انسانساز محور تربیت و تحول اجتماعی دانسته میشود، اما رسانهها چه داخلی و چه خارجی بیش از توانمندیها بر جنبههای ظاهری زنان تمرکز دارند و این رویکرد منجر به کالاییسازی زن و دور شدن او از جایگاه حقیقیاش شده است.
حجتالاسلام آیت اللهی از ضعف در تبیین عقلانی مفاهیمی چون حجاب و عفاف در نسل جوان گفت و بیان کرد: رسانههای خارجی با اهداف امنیتی در پی استحاله الگوی زن مسلمان ایرانی هستند و رسانههای داخلی نیز تحت تأثیر انگارههای جهانی نتوانستهاند الگوی بومی و اسلامی را تثبیت کنند.
وی افزایش سواد رسانهای و بصیرت، تولید محتوای بومی و حمایت از کنشگران، ایجاد پلتفرمهای بومی و نقش محوری رسانه ملی در بازنمایی کرامتمحور زن مسلمان ایرانی را چهار راهکار برای بهبود وضعیت فعلی بیان کرد.
انتهای پیام/
نظر شما