استاد مدرسه علمیه الزهرا (سلاماللهعلیها) کیش، با تأکید بر نظاممندی اندیشه شیعی، آن را منظومهای جامع خواند که ریشه در قرآن و سیره معصومین(علیهمالسلام) دارد و میتواند هدایتگر بشر در همه دورانها باشد. وی با اشاره به کتاب انسان ۲۵۰ ساله مقام معظم رهبری، شناخت تحلیلی و مکملگونه از زندگی ائمه اطهار(علیهمالسلام) را کلید درک صحیح این منظومه دانست و توحید را پایهایترین اصل این اندیشه برشمرد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزه علمیه خواهران/ هرمزگان، حجتالاسلام و المسلمین سید محسن طباطبایی در نشستی با موضوع مبانی فکری شیعه، با اشاره به غنای تاریخی این مکتب، بیان کرد: همه کتابهایی که علمای بزرگوار ما از قرون اولیه هجری تاکنون نگاشتهاند، به نوعی در راستای تبیین مبانی فکری شیعه بوده است. زحمات علما و اندیشمندانی مانند شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی، باعث شد تشیع به عنوان یک منظومه فکری نظاممند عرضه شود که میتواند برای همیشه بشر حرفی برای گفتن داشته باشد و هدایتگر باشد.
وی با تأکید بر لزوم نگرش کلنگر به سیره معصومین(علیهمالسلام)، از کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» مقام معظم رهبری به عنوان اثری ارزشمند در این زمینه نام برد و افزود: نگرش ما نسبت به تاریخ ائمه اطهار(علیهمالسلام) باید متفاوت باشد. نباید صرفاً به شرایط سخت هر امام به صورت جداگانه نگاه کرد، بلکه باید زندگی آنان را به عنوان بخشهای تکمیلکننده یک پازل یا فصلهای مختلف یک کتاب واحد دید. هر یک از ائمه، بخشی از تعالیم دین را در شرایط ویژهای تبیین عملی کردند.
استاد حوزه با ذکر نمونههایی توضیح داد: اگر سیره پنجساله حکومت امیرالمؤمنین(علیهمالسلام) نبود، مسلمانان تفسیر عملی آیه مربوط به نزاع میان دو گروه مؤمن را کجا میتوانستند ببینند؟ یا صلح امام حسن مجتبی(علیهالسلام) که اسلام و مسلمین را بیمه کرد و قیام امام حسین(علیهالسلام) علیه حاکم فاسد، هر کدام درسی حیاتی و مکمل رسالت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) بودند.
آقای طباطبایی یادآوری کرد: اگر ما دنبال مبانی شیعه هستیم و میخواهیم آن را به جهانیان معرفی کنیم، قطعاً باید در کنار قرآن کریم، سیره و تاریخ ۲۵۰ ساله معصومین(علیهمالسلام) را با دقت تحلیل کنیم. تحلیل زندگانی آنان است که انسان را به شناخت صحیح میرساند.
استاد حوزه با اشاره به توحید به عنوان اصلیترین مبنا، به تفاوت برداشت از این مفهوم اشاره کرد: آیا توحید، تنها یک عبارت ساده لا اله الا الله است که منجر به تکفیر دیگران شود؟ خیر. توحید حقیقی، محوریت خداوند در همه شئون زندگی است.
وی برای تبیین این نگاه عمیق، به کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن اثر مقام معظم رهبری اشاره و اظهار داشت: این کتاب که حاصل سخنرانیهای ایشان در رمضان سال ۱۳۵۳ در مشهد است، یکی از زیباترین متون برای شناخت توحید ناب است. مقام معظم رهبری سالها بعد تأکید کردند که پاسخ آنان امروز نیز همان است که در آن کتاب بیان شده است. این نشان از عمق و پایداری آن اندیشه دارد.
حجتالاسلام طباطبایی با نقل قولی از علامه طباطبایی(ره) افزود: ایشان فرموده بودند اگر فرصت کنم، میتوانم همه معارف دین را از سوره توحید استخراج کنم. این نشان میدهد محوریت پروردگار، پاسخگوی همه امور بشر است.
وی توحید را منحصر به عرصه اعتقاد ندانست و گفت: این دیدگاه که محور همه امور، پروردگار است، در تمام زوایای زندگی تأثیر دارد. امیرالمؤمنین(علیهمالسلام) در نهج البلاغه میفرمایند خداوند ضامن اجرای حقوق را توحید قرار داده است. یعنی کسی که مدعی توحید است، باید حقوق دیگران را رعایت کند. وی با استناد به فرمایشی از امام باقر(علیهالسلام) تأکید کرد: اگر کسی ایمان داشته باشد، حتی اگر همسرش را دوست نداشته باشد، نباید به او ظلم کند. اگر کسی حقوق دیگران را رعایت نمیکند، توحید و ایمانش معیوب است.
حجتالاسلام طباطبایی در ادامه به مسئله نبوت به عنوان دومین رکن مهم پرداخت و نگاه شیعه را متمایز از برخی برداشتهای دیگر دانست: یکی از مهمترین مبانی فکری شیعه، اعتقاد به عصمت انبیای الهی است. آنان در مقام انجام وظیفه الهی، از هر خطایی مصون بودند. متأسفانه تحت تأثیر اسرائیلیات و تحریفات، در برخی کتب، توهینهایی به ساحت انبیا شده است، در حالی که قرآن کریم با صراحت از آنان دفاع و ساحتشان را تطهیر میکند.
وی با انتقاد از برخی روایات مجعول در کتب دیگر گفت: آیا درست است که برای تقدیس افراد دیگر، به ساحت مقدس پیامبر(ص) توهین شود؟ این ظلمی است که ریشه در تحریفات تاریخی دارد.
انتهای یام/
نظر شما