معاون پژوهش مدیریت استان قم از رونمایی دستاوردهای خلاقانه طلاب حوزه علمیه خواهران قم در نخستین دوره کارگاهی عینیسازی قرآن کریم خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ قم، همزمان با هفته پژوهش و با پایان پایان یافتن اولین دوره کارگاهی «عینیسازی آیات قرآن کریم با رویکرد هنر و رسانههای نوین»، مراسم رونمایی از دستاوردهای طلاب منتخب حوزه علمیه خواهران قم در این دوره، در مدرسه علمیه تخصصی حضرت آمنه سلاماللهعلیها قم برگزار شد.
این دوره آموزشی فشرده، با هدف اصلی پیوند خلاقانه میان مفاهیم عمیق قرآنی و ابزارهای هنری و رسانهای نوین طراحی و اجرا شد. این ابتکار عمل، که نشاندهنده رویکرد نوین حوزههای علمیه خواهران به تولید محتوای فرهنگی پژوهشپایه است، به همت معاونت پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان قم و توسط محمد سلیمی، بنیانگذار، مدرس و پژوهشگر حوزه عینیسازی و مدیر استارتاپ مدیاپ، برگزار گردید.
هدف این دوره که فراتر از آموزش سنتی بود؛ تلاشی بود تا طلاب توانمند شوند مفاهیم انتزاعی و معنوی قرآن را به گونهای ترجمه کنند که برای مخاطبان امروز و با زبان بصری جذاب رسانهها قابل درک و تأثیرگذار باشد.
دستاوردهای دوره اول عینیسازی
محمد سلیمی، مدرس این دوره تخصصی، ضمن تقدیر از معاونت پژوهشی حوزه خواهران استان قم در مواجهه و همراهی خلاقانه با رویکرد عینیسازی آیات و روایات در حوزه علمیه خواهران استان قم، در تشریح خروجیهای ملموس این کارگاه آموزشی فشرده، بر خروجیمحور بودن این فرآیند تأکید کرد: «هدف ما صرفاً انتقال دانش نظری در باب تفسیر و علوم قرآنی نبود، بلکه خلق محصول نهایی با قابلیت عرضه در بستر رسانهای بود.
وی گفت: خوشبختانه پس از ۳۰ ساعت آموزش متمرکز و فشرده، طلاب با موفقیت چشمگیر توانستند ۹ فیلمنامه کامل را برای آیات منتخب قرآن کریم تولید کنند و این فیلمنامهها صرفاً متن خام نبودند، بلکه با دقت و عمق علمی تهیه شدهاند.
مدرس این دوره با اشاره به اینکه هر فیلمنامه با یک پیوست پژوهشی منسجم همراه است، تاکید کرد: این پیوستها، ارزش افزوده ویژهای به محتوای بصری اضافه میکنند و عمق علمی و مستند بودن اثر را تضمین مینمایند که این رویکرد، تلاشی برای جلوگیری از تولید محتوای سطحی و تضمین اصالت مبنای هنری است.

دستاوردها تنها به قلم نویسندگی محدود نبود
سلیمی با تاکید بر اینکه دستاوردهای دوره عینیسازی آیات و روایات، تنها به قلم نویسندگی محدود نبود، به تببین عناوین ذیل پرداخت:
۱. تولید ۹ فیلمنامه کامل: هر فیلمنامه شامل ساختار روایی، توصیف صحنهها، دیالوگنویسی و مشخصات فنی مورد نیاز برای تولید یک اثر سینمایی یا سریالی کوتاه است.
۲. پیوستهای پژوهشی: مستندسازی منابع تفسیری و روایی به کار رفته در هر طرح بصری.
۳. مقاله علمی: تدوین یک مقاله علمی با محوریت «عینیسازی مفاهیم دینی و ضرورت استفاده از رسانههای نوین در تبلیغ» که نشاندهنده عمق نظری کار انجام شده است.
۴. ایجاد زیرساخت رسانهای: راهاندازی دو کانال رسانهای فعال به صورت آزمایشی، که هدف آنها تولید مستمر و هدفمند محتوای عینیسازی شده از آیات و روایات در آینده است. این کانالها به عنوان پایلوتی برای توسعه فعالیتهای رسانهای حوزه در نظر گرفته میشوند.
وی افزود: این محصولات، حاصل تلاش طلاب در تبدیل مفاهیم انتزاعی به فرمهای قابل فهم برای نسل جوان هستند؛ برای مثال، تبدیل یک مفهوم اخلاقی یا کلامی به یک درام کوتاه یا یک موشن گرافیک پیچیده.

زنجیره ارزش از ایده تا تولید
این مراسم رونمایی، نه تنها محفلی برای تقدیر از طلاب، بلکه بستری برای ایجاد پل ارتباطی میان تولیدکنندگان محتوای قرآنی و جامعه رسانهای حرفهای استان قم طراحی شده است.
برگزاری این رویداد با حضور فعالان رسانه و فضای مجازی استان، از جمله سید حمیدرضا منتظری، رئیس انجمن سینمای جوان استان قم، داوود جلیلی فیلمساز موفق و تنی چند از اهالی رسانه و سینما اهمیت ویژهای دارد. این حضور نشاندهنده اهمیت رویکرد رسانهای در توسعه زیرساختهای عینیسازی علوم انسانی و اسلامی است.
انتظار میرود این تعامل حرفهای، زمینههای لازم برای جذب، حمایت و نشر حرفهای محتوای تولید شده را فراهم آورد. این امر تضمین میکند که فیلمنامهها و ایدههای تولیدی صرفاً در مخازن باقی نمانده و از طریق کانالهای توزیع حرفهای به دست مخاطبان اصلی خود برسند.
چشمانداز توسعه و آینده باشگاه تولید محتوای قرآنی
بنیانگذار مدیاپ در پایان سخنان خود، پرده از چشمانداز بلندمدت استارتاپ مدیاپ و طرحهای آتی برداشت. وی تأکید کرد که مراسم رونمایی صرفاً پایان یک دوره آموزشی نیست، بلکه آغاز یک حرکت مستمر و گستردهتر در عرصه تولید محتوای دینی با زبان نوین است.

نظر شما