حق و تکلیف در مسئله حجاب؛ پیوند عقل، شرع و جامعه در نگاه اسلامی

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در کرسی آزاداندیشی معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان اصفهان، با موضوع تفاوت بنیادین «حق» و «تکلیف» در نگاه دینی، با تأکید بر اینکه «انسان تنها با انجام تکالیف الهی به حقوق واقعی خود می‌رسد»، گفت: ورود حکومت به موضوع حجاب، نه محدودکننده آزادی، بلکه زمینه‌ساز تحقق حق حقیقی انسان است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ اصفهان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی‌نژاد، مدیر حوزه علمیه خواهران استان، در کرسی آزاداندیشی با عنوان «ورود حکومت به مسئله حجاب؛ حق یا تکلیف؟» که به همت معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان برگزار شد، با تبیین مبانی عقلی، فقهی و اجتماعی این موضوع بیان کرد: حجاب تنها یک دستور فردی نیست، بلکه مسئله‌ای اجتماعی و مرتبط با سلامت فرهنگی جامعه است و حکومت اسلامی از منظر تکلیف شرعی و مسئولیت اجتماعی موظف به حمایت و صیانت از آن است.

استاد عبداللهی‌نژاد با اشاره به نقش دشمن در جنگ نرم و فرهنگی گفت: دشمن مستقیماً ایمان را هدف نمی‌گیرد، بلکه ابتدا حیا را از بین می‌برد. طبق فرمایش امام باقر(ع)، ایمان و حیا در یک رشته به هم گره خورده‌اند؛ اگر یکی برود، دیگری نیز می‌رود. از این‌رو دفاع از حجاب، در حقیقت دفاع از ایمان جامعه است.

تبیین تفاوت «حق» و «تکلیف» در نگاه دینی

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان در ادامه، به محور اصلی کرسی یعنی تبیین تفاوت «حق» و «تکلیف» پرداخت و گفت: در منطق دین، حق یعنی آنچه به نفع فرد و بر عهده‌ی دیگران است؛ اما تکلیف، وظیفه‌ای است که بر عهده‌ی فرد و به نفع دیگران یا جامعه انجام می‌شود. این دو در ظاهر مقابل هم‌اند، اما در حقیقت به هم پیوسته‌اند و گاه هر دو در یک مسیر قرار می‌گیرند.

وی با ذکر مثالی افزود: دانش‌آموز حق دارد باسواد شود، اما برای رسیدن به این حق باید تکلیف مشق‌نوشتن را انجام دهد. در دین نیز انسان حق دارد به کمال و سعادت برسد، اما این حق تنها با انجام تکالیف الهی محقق می‌شود. بنابراین، حکومت اسلامی با اجرای احکام اجتماعی، مردم را از سرِ اجبار هدایت نمی‌کند، بلکه آنان را در مسیر دستیابی به حق واقعی‌شان یاری می‌دهد.

وی با اشاره به تفاوت بنیادین میان کشف حجاب اجباری در دوران طاغوت و الزام به حجاب در نظام اسلامی بیان کرد: در حکومت رضاخانی، کشف حجاب برخلاف فطرت بود و کرامت زن را لگدمال می‌کرد، اما در نظام اسلامی، الزام به حجاب بر پایه‌ی کرامت، حیا و امنیت زن است. آنچه در طاغوت تحمیل شد، نفی انسانیت زن بود، اما در اسلام، پاسداشت مقام اوست.

رد دوگانگی «حجاب و معیشت»

استاد عبداللهی‌نژاد در ادامه با رد تعارض میان فرهنگ و اقتصاد گفت: فرهنگ و اقتصاد دو محور موازی‌اند. همان‌گونه که وزارت اقتصاد مسئول معیشت مردم است، نهادهای فرهنگی نیز در برابر سلامت فکری جامعه مسئول‌اند. بی‌توجهی به یکی، دیگری را نیز تضعیف می‌کند.

تکلیف حکومت در قبال منکرات اجتماعی

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اصفهان با استناد به آیه‌ شریفه «ٱلَّذِینَ إِن مَّکَّنَّـٰهُمۡ فِی ٱلأَرۡضِ أَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَوُاْ ٱلزَّکَوٰةَ وَأَمَرُواْ بٱلمَعۡرُوفِ وَنَهَوۡاْ عَنِ ٱلمُنکَرِۗ وَلِلَّهِ عَٰقِبَةُ ٱلأُمُورِ» افزود: حکومت اسلامی هرگاه قدرت و اختیار پیدا کند، موظف است امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه جاری سازد، بنابراین ورود به مسئله‌ حجاب، یک تکلیف الهی برای حاکمیت اسلامی است، نه صرفاً یک حق انتخابی.

وی در ادامه یادآوری کرد: ورود حکومت نباید صرفاً انتظامی باشد. تمام دستگاه‌های فرهنگی از صدا و سیما و وزارت ارشاد گرفته تا آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید هماهنگ عمل کنند تا بستر فرهنگی و اقتصادی رعایت حجاب فراهم شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبداللهی‌نژاد در پایان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره‌ی «منکر بزرگ بی‌حجابی» گفت: بی‌حجابی صرفاً یک نافرمانی فردی نیست؛ یک آسیب فرهنگی و اجتماعی است که اگر در برابر آن کوتاهی شود، ایمان و هویت جامعه آسیب می‌بیند. دفاع از حجاب یعنی دفاع از ایمان، اخلاق و عزت امت اسلامی.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha