تشریح کارکردهای عملی علم اصول در تقویت فهم دینی و عرفی طلاب

مدیر حوزه علمیه خواهران استان مازندران گفت: کارکردهای عملی علم اصول در تقویت فهم دینی و عرفی طلاب تشریح شد و در این نشست بر ضرورت پیوند مباحث اصولی با عرصه‌های عینی تأکید شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/مازندران، حجت‌الاسلام محمدجواد قائمی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان مازندران، در گفت‌وگویی در نشستی با عنوان «کاربردهای اصول از محاوره تا استنباطات فقهی» در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (سلام‌الله‌علیها) ساری، با تأکید بر ضرورت توجه به کارکردهای عملی علم اصول فقه در عرصه‌های اجتماعی، عرفی و فکری گفت: اصول فقه تنها مجموعه‌ای از قواعد ذهنی نیست؛ بلکه دانشی است که از محاوره‌های روزمره تا استنباط فقهی، در همه سطوح زندگی امتداد دارد.

وی با اشاره به یکی از چالش‌های نظام آموزشی حوزه بیان کرد: یکی از مشکلات موجود، فقدان انگیزه ملموس برای یادگیری دروس نظری است، ایجاد درک کاربردی از مفاهیم اصولی می‌تواند علاقه و انگیزه طلاب را برای تعمق در مباحث علمی ارتقا دهد.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران افزود: علوم نظری زمانی تأثیرگذار می‌شوند که فراگیر دریابد این دانش چه نقشی در فهم دین و زیست اجتماعی او دارد، علم اصول نیز از این قاعده مستثنا نیست و باید از طریق نمونه‌های عینی و حقوقی برای طلاب تبیین شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قائمی در بخش اصلی کارگاه با بیان کاربرد اصطلاحات اصولی همچون استصحاب، مفهوم شرط، اجتماع امر و نهی، دلالت‌های سه‌گانه و مشتق در علم فقه و حقوق، بیان کرد: این مباحث نظری، پایه بسیاری از احکام فقهی و قواعد حقوقی در جامعه اسلامی هستند.

وی گفت: همان‌گونه که علم منطق در اندیشه و گفت‌وگو به کار می‌آید، اصول فقه نیز ابزار دقیق فهم متون دینی، تحلیل احکام و استناد در مقام قضا و فتواست، آشنایی با قواعد اصولی، قدرت استدلال و گفت‌وگوی منطقی را در طلاب تقویت می‌کند.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران در ادامه استفاده از منابع آموزشی کاربردی برای پیوند دادن مباحث اصولی با عرصه‌های عینی را ضروری دانست و دو اثر از انتشارات دوراندیشان با عنوان‌های کمک‌حافظه اصول فقه و کمک‌حافظه حقوق مدنی تألیف امیر مرادی را به عنوان منابع مفید برای اساتید معرفی کرد.

وی یادآوری کرد: استفاده از این‌گونه منابع در تدریس می‌تواند ضمن ساده‌سازی مفاهیم دشوار اصول، زمینه انطباق آن‌ها با موارد فقهی و حقوقی را فراهم آورد و آموزش را برای طلاب ملموس‌تر و جذاب‌تر سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قائمی در پایان با تأکید بر نقش انگیزه در یادگیری گفت: طلبه‌ای که بداند علم اصول در استنباط احکام شرعی، استدلال علمی و حتی گفت‌وگوی روزمره کاربرد دارد، انگیزه‌ای مضاعف برای تعمیق در این دانش خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha