مدیر حوزههای علمیه خواهران استان اصفهان در اختتامیه نشستهای علمی تبیینی با موضوع جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، با اشاره به جایگاه فقه اجتماعی در نظام اسلامی، تأکید کرد: امنیت ملی در نگاه دینی، ابزاری برای پاسداشت ارزشهای بنیادین شریعت است، نه هدفی مستقل از دین و اخلاق.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ اصفهان، مراسم اختتامیه سلسله نشستهای علمیـتبیینی «خوانش علمی ابعاد جنگ تحمیلی ۱۲ روزه» که بههمت معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان اصفهان و پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی در سالن شهید سلیمانی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین احمد عبداللهینژاد، مدیر حوزههای علمیه خواهران استان اصفهان در این نشست که با موضوع «نقش فقه اجتماعی در تأمین امنیت ملی» برگزار شد، به تبیین ابعاد معرفتی و اجتماعی فقه پرداخت و گفت: فقه اجتماعی، تئوری کامل اداره انسان در همه ابعاد زندگی فردی و جمعی است و باید پاسخگوی نیازهای روز جامعه اسلامی باشد.
مدیر حوزههای علمیه خواهران استان اصفهان با اشاره به تعریف امام خمینی(ره) از فقه بهعنوان «تئوری اداره انسان از گهواره تا گور»، بیان کرد: فقه مطلوب آن است که علاوه بر عبادات و معاملات، اخلاق، سیاست و روابط اجتماعی را نیز پوشش دهد و با اقتضائات زمانه همافق باشد.
وی با تأکید بر اینکه امنیت ملی در نگاه اسلامی ابزاری برای حفظ ارزشهای الهی است، نه هدفی مستقل، یادآوری کرد: ما امنیت را برای حفظ دین میخواهیم، نه اینکه دین را قربانی امنیت کنیم. در قاعده تزاحم باید تشخیص دهیم کدام ارزش اهم است؛ گاهی ممکن است بهبهانه حفظ امنیت، ارزشهای بنیادین دین به حاشیه رانده شوند.
حجتالاسلام عبداللهینژاد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نسبت میان فقه و امنیت نسبتی دوسویه است، بیان کرد: به این نتیجه رسیدهایم که گاه فقه باید در خدمت امنیت ملی باشد تا جامعه از تزلزل و آسیب مصون بماند، و در مواردی دیگر، امنیت باید در خدمت فقه قرار گیرد تا ارزشها و احکام الهی قربانی برداشتهای سطحی و مصلحتسنجیهای نادرست نشود.
وی همچنین با اشاره به اهمیت احساس امنیت در کنار وجود امنیت عینی، افزود: گاهی مردم در شرایطی زندگی میکنند که از لحاظ آماری کشور امن است، اما حس ناامنی در میان جامعه وجود دارد. در چنین وضعی، فقه اجتماعی باید به بازتولید آرامش روانی و اخلاقی بپردازد.
مدیر حوزههای علمیه خواهران استان اصفهان در پایان با تأکید بر نقش امر به معروف و نهی از منکر در فقه اجتماعی گفت: فقه اجتماعی همان فقه جهاد و امر به معروف است که امام علی(ع) آن را برتر از جهاد در راه خدا دانستند. امنیت واقعی در پرتو بیداری اجتماعی و حفظ ارزشهای دینی تحقق مییابد.
انتهای پیام/
نظر شما