بررسی مضامین عرفانی دعای عرفه در نشست علمی مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه گرمسار

مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان در نشست علمی «بررسی مضامین عرفانی دعای عرفه» که در مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه گرمسار برگزار شد، دعای عرفه را سرمایه‌ای عظیم برای آموزش نحوه درخواست از خداوند و والاترین خواسته انسان را «خودِ خدا» دانست.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/سمنان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی نجم مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان در نشست علمی «بررسی مضامین عرفانی دعای عرفه» که به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه تخصصی فاطمیه گرمسار برگزار شد، به تبیین جایگاه رفیع این روز و عمق مفاهیم توحیدی دعا پرداختند، ایشان با تأکید بر اینکه عرفه روز راز و نیاز و مناجات به درگاه الهی است، دعای عرفه را سرمایه‌ای عظیم برای آموزش نحوه درخواست از خداوند و رسیدن به غفران الهی دانستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجم با تبریک اعیاد بزرگ پیش رو و گرامیداشت روز عرفه، این روز را در کنار روز جمعه و عید قربان، از ایام مورد عنایت ویژه پروردگار برشمردند و خاطرنشان کردند: روز عرفه، زمان دعا، ذکر و راز و نیاز است و طبق روایات، کسانی که در این زمان موفق به استغفار شوند، مورد بخشایش قطعی خداوند قرار گرفته و مانند روزی که از مادر متولد شده‌اند، از گناهان پاک می‌شوند.

مدیر حوزه علمیه خواهران سمنان با اشاره به اعمال وارد شده، انجام غسل، زیارت سیدالشهدا (ع) و اقامه دو رکعت نماز پیش از شروع دعا را از مقدمات ضروری برای کسب طهارت ظاهری و باطنی دانستند و بیان کردند: در این روز، استغفار از گناهان، خواندن تسبیحات دهگانه، سوره توحید، آیه‌الکرسی و ذکر صلوات بسیار توصیه شده است.

وی همچنین یادآور شدند که دعای ۴۷ صحیفه سجادیه نیز مضامینی عالی و هم‌سو با دعای عرفه امام حسین (ع) دارد که توجه به آن برای پویندگان مسیر معرفت راهگشاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجم در بخش دیگری از این نشست علمی، به ابعاد عرفانی شخصیت رهبر شهید به عنوان یک عارف بالله اشاره شد که شناخت زوایای وجودی ایشان سال‌ها زمان می‌طلبد و با اشاره برخی فرازهای اول دعای عرفه با تاکید بر فرمایشات رهبر شهید بیان داشت: حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام در همان فرازهای آغازین دعای عرفه خدا را شکر می‌کند که در دولت کفر به دنیا نیامدند، ما هم امروز در دوره حاکمیت اسلامی هستیم فرصت مغتنمی است.

وی با استناد به فرازهای دعای عرفه بر این نکته تأکید کرد: والاترین خواسته انسان از خدا، باید «خودِ خدا» و کسب تقوای الهی باشد، ایشان با قرائت فراز «اللهم اجعلنی اخشاک کانی اراک»، توجه به حضور دائمی خداوند (الم یعلم بان الله یری) را بالاترین درس اخلاق برشمرد که زندگی انسان را در تمام شئونات تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ویمدیر حوزه علمیه خواهران سمنان دارای اسرار عمیقی است و نشست های علمی متعددی جهت بررسی آنها می‌طلبد.

وی سپس با ذکر داستان حضرت موسی (ع) و گنهکاری که توبه کرد، بر صفت پرده‌پوشی و رحمت واسعه الهی تأکید و در پایان ابراز امیدواری کرد که با تمسک به این ادعیه، علاوه بر تحول فردی، شاهد پیروزی جبهه حق و تعجیل در فرج امام زمان (عج) باشیم که دعای فرج باید رأس دعاها باشد چون فرج و گشایش در امور وابسته به فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha