حجت الاسلام و المسلمین زنگیآبادی در تشریح اهمیت راهبردی تنگه هرمز، با اشاره به ویژگیهای جغرافیایی این آبراه، بر نقش جمهوری اسلامی ایران در تأمین امنیت کشتیرانی و اعمال حاکمیت دریایی تأکید کرد و با بیان روایتهایی از عملکرد نیروی دریایی در جنگ اخیر، از توان رزمی، روحیه جهادی رزمندگان و نقش فرماندهان شهید در حفظ اقتدار کشور روایت کرد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/هرمزگان، حجتالاسلام والمسلمین زنگیآبادی، ۲۵ خردادماه در جریان سفر سه روزه معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران کشور و جمعی از اساتید برجسته کشوری به استان هرمزگان، هنگام سفر با شناور از بندرعباس به جزیره هرمز، بر روی آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس، در تشریح ویژگیهای طبیعی تنگه هرمز اظهار کرد: عمق آب در بخش جنوبی تنگه به دلیل وجود دندانههای ساحلی، جزایر و عوارض زیرآبی محدود است و همین موضوع موجب شده مسیر اصلی کشتیرانی بینالمللی ناچار باشد از محدودهای عبور کند که به آبهای سرزمینی ایران نزدیک است.
وی افزود: کشتیهای بزرگ کانتینری و ابرنفتکشها به دلیل آبخور زیاد، امکان تردد ایمن از بسیاری از مناطق جنوبی را ندارند؛ در مقابل، سواحل و جزایر ایرانی از جمله لارک دارای عمق مناسب برای عبور این شناورها هستند و به همین دلیل مسیر اصلی کشتیرانی در مجاورت آبهای ایران قرار گرفته است.
اعمال حاکمیت ایران بر تنگه هرمز
حجت الاسلام والمسلمین زنگیآبادی با اشاره به قوانین بینالمللی دریاها گفت: تمام تنگه هرمز در محدوده آبهای سرزمینی ایران و عمان قرار دارد و اعمال حاکمیت در این منطقه بر اساس توافقات دو کشور انجام میشود.
وی ادامه داد: علاوه بر مسائل کشتیرانی، مسئولیتهایی همچون رسیدگی به تصادفات دریایی، حفاظت از محیط زیست، نظارت بر مسائل حقوقی و مدیریت آبهای اقتصادی نیز بر عهده کشورهای ساحلی است.

نقش جزایر ایرانی در کنترل تنگه
وی افزود: جزایر قشم، هرمز، لارک، بوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک و سیری را مهمترین جزایر راهبردی ایران در تنگه هرمز دانست و اظهار کرد: این جزایر نقش تعیینکنندهای در اشراف اطلاعاتی، کنترل مسیرهای دریایی و اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی ایران دارند.
حجتالاسلام والمسلمین زنگیآبادی تأکید کرد: جزیره لارک یکی از مهمترین مراکز دیدهبانی ایران در تنگه هرمز به شمار میرود و جزایر بوموسی و تنبها نیز تسلط کاملی بر آبراه دارند.
وی با اشاره به اصل «عبور بیضرر» در حقوق بینالملل گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره بر اساس این اصل، در مواردی که عبور شناورهای نظامی را مغایر امنیت خود تشخیص داده، از ورود آنها به آبهای سرزمینی جلوگیری کرده است.
حجتالاسلام والمسلمین زنگی آبادی بیان کرد: ناوهای نظامی خارجی معمولاً به دلیل همین محدودیتها از مسیر آبهای عمان تردد میکردند.
تغییر معادلات دریایی در جنگ اخیر
وی با اشاره به حضور ائتلاف دریایی آمریکا در سالهای گذشته اظهار کرد: کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و برخی دیگر سالها با عنوان تأمین امنیت دریایی در منطقه حضور داشتند، اما در جنگ اخیر، برخلاف انتظار، بسیاری از این کشورها از همراهی رسمی با آمریکا خودداری کردند.
وی افزود: حتی تلاش آمریکا برای استفاده از ظرفیت برخی کشورها در عملیات مینروبی نیز با همراهی جدی مواجه نشد.
حجتالاسلاموالمسلمین زنگی آبادی با اشاره به تحولات پس از جنگ گفت: برای نخستین بار طی چند قرن اخیر، حضور مؤثر ناوهای فرامنطقهای در خلیج فارس به صفر رسیده است.
وی بیان کرد: اگر این وضعیت تثبیت شود، یکی از مهمترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیت منطقهای خواهد بود.
راوی با بیان اینکه همزمان با آغاز حملات، دستور پراکندگی یگانهای نظامی صادر شده بود، گفت: همین اقدام باعث شد بخش عمده توان رزمی نیروی دریایی حفظ شود و تلفات اولیه محدود بماند.
وی افزود: اگرچه برخی ساختمانها، شناورها و مراکز مورد اصابت قرار گرفتند، اما توان عملیاتی نیروی دریایی سپاه و ارتش حفظ شد و امروز نیز با قدرت به مأموریت خود ادامه میدهد.

حجت الاسلام والمسلمین زنگی آبادی اظهار کرد: توان رزمی نیروی دریایی بر سه محور نیروی انسانی، تجهیزات و تسلیحات استوار است و در ماههای پیش از جنگ نیز موشکهای بالستیک به یگانهای دریایی ملحق شده بود.
وی ادامه داد: در طول جنگ، سامانههای پدافندی نیز به شکل جدیدی یکپارچه شدند و امروز توان دفاع هوایی کشور نسبت به گذشته ارتقا یافته است.
روایتهایی از روحیه رزمندگان
راوی با بیان خاطراتی از نیروهای دریایی اظهار کرد: روحیه تعهد، سادهزیستی و پایبندی رزمندگان به بیتالمال مثالزدنی است، آنها نسبت به تمامی اموال، خود را موظف به کسب تکلیف شرعی میدانستند.
وی این روحیه را یکی از مهمترین عوامل حفظ آمادگی عملیاتی نیروهای دریایی عنوان کرد.
حجت الاسلام والمسلمین زنگی آبادی با بیان خاطرهای از سردار شهید تنگسیری گفت: با وجود امکان حضور در نقاط امنتر، وی تا آخرین لحظات در قرارگاه عملیاتی حضور داشت و شخصاً روند هدایت عملیات را دنبال میکرد.
وی در پایان تأکید کرد: در طول جنگ، همه عملیاتها با انسجام کامل و بر اساس دستورات قرارگاه مرکزی انجام شد و هیچ شلیک یا عملیاتی خارج از سلسلهمراتب فرماندهی صورت نگرفت.
انتهای پیام/
نظر شما