حوزه علمیه خواهران هرمزگان
-
سیر تحول گفتمان حجاب در ایران؛ بازتعریف حجاب در عصرِ اصالتِ بدن لازم است
عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: حضور فعال زنان و تغییر نگاه به مفهوم بدن در جهان معاصر، بازخوانی مفاهیم قدیمی حجاب را ضروری کرده است، جامعه نیازمند عبور از الگوهای مبتنی بر "مصونیت" و رسیدن به نوعی "ترجمه فرهنگی" است تا بتواند میان آموزههای دینی و ذهنیت نسل جدید پیوندی معنادار برقرار کند.
-
تأکید بر وحدت معرفتی حوزه و دانشگاه و ضرورت توسعه پژوهشهای منطقهای و رسانهای
معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران کشور بر تعامل عمیق معرفتی میان حوزه و دانشگاه، تمرکز بر گفتمان علمی ظرفیتهای منطقهای و ارتقای نقش رسانهای و کتابخانهای حوزه تأکید کرد.
-
الگوی سوم زن؛ بازخوانی جایگاه زن در منظومه اسلامی و نقشآفرینی در تمدنسازی
استاد حوزه و دانشگاه و مبلغ بینالمللی، به تبیین مبانی کلامی و معرفتی الگوی سوم زن پرداخت و با تأکید بر جایگاه زن در نگاه اسلام، نقش زنان در هدایت جامعه، خانوادهسازی و تمدنسازی اسلامی را تشریح کرد. وی با بیان اینکه اسلام میان زن و مرد در مسیر کمال انسانی تفاوتی قائل نیست، تأکید کرد: زن مسلمان نه در حاشیه جامعه قرار میگیرد و نه از هویت خانوادگی و فطری خود جدا میشود، بلکه میتواند در عرصههای مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی نقشآفرین باشد.
-
ضرورت بازتعریف جایگاه علمی و اجتماعی زنان؛ از مرجعیت بانوان تا الگوی سوم زن در تمدن اسلامی
سیامین پیشنشست سومین همایش ملی نقش مذاهب اسلامی در بازآفرینی تمدن اسلامی، با عنوان «الگوی سوم زن در تمدن اسلامی؛ نقشآفرینی علمی، سیاسی و اجتماعی زنان» که توسط معاونت آموزش مرکز اسلامی استان هرمزگان ، مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان به میزبانی مدرسه علمیه نرجس خاتون(سلاماللهعلیها) بندر خمیر(شعبه دوم مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلاماللهعلیها بندرعباس، در مدرسه علوم دینی صدرالاسلام بندر خمیر برگزار و بر ضرورت بازتعریف جایگاه علمی و اجتماعی زنان؛ از مرجعیت بانوان تا الگوی سوم زن در تمدن اسلامی تأکید شد.
-
سی امین پیش نشست سومین همایش ملی با عنوان الگوی سوم زن در تمدن اسلامی، نقش آفرینی علمی، سیاسی، اجتماعی زنان در بندرخمیر برگزار شد
مدیر مدرسه علمیه نرجس خاتون (سلاماللهعلیها) بندر خمیر، گفت: سیامین پیشنشست سومین همایش ملی نقش مذاهب اسلامی در بازآفرینی تمدن اسلامی، با ارائه خانم دکتر بتول زاهدی فر و خانم دکتر طیبه ربانی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه قم برگزار شد.
-
بررسی نقش زن در تمدنسازی نوین اسلامی/ بندر خمیر میزبان سیامین پیشنشست سومین همایش ملی نقش مذاهب اسلامی میشود
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان گفت: در آستانه بازخوانی جایگاه زنان در پیشبرد اهداف تمدنی اسلام، سیامین پیشنشست سومین همایش ملی «نقش مذاهب اسلامی در بازآفرینی تمدن اسلامی» با تمرکز بر «الگوی سوم زن» به میزبانی مدرسه علمیه نرجس خاتون(سلاماللهعلیها) شهرستان بندر خمیر در تاریخ دوم تیرماه ساعت ۱۷ عصر در مدرسه علوم دینی صدرالاسلام بندر خمیر برگزار میشود.
-
آلام عرفانی؛ روایتی از رنجی که به حیات، معنا و حرکت اجتماعی میانجامد
معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران کشور در نشست تخصصی دیالکتیک حیات و مَمات در قُقنوس «میناب»، با تشریح محورهای همایش علمی «حیات و ممات»، تنوع موضوعات ارائهشده را در سه حوزه قرآنی، فلسفی ـ عرفانی و اجتماعی ـ تمدنی برشمرد و سپس با ارائه مقاله «آلام عرفانی و شعور اجتماعی» به تبیین تفاوت رنجهای برخاسته از فقدان و رنجهای برخاسته از هستی و نقش آنها در شکلگیری حیات معنوی و حرکت اجتماعی پرداخت.
-
میناب میزبان نخستین نشست تخصصی «حیات و ممات» با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه
نخستین نشست تخصصی «دیالکتیک حیات و ممات در ققنوس میناب» روز سهشنبه ۲۶خرداد با حضور جمعی از استادان برجسته حوزه و دانشگاه و با مشارکت مراکز علمی و پژوهشی کشور، به میزبانی مجتمع آموزش عالی میناب برگزار شد.
-
تصاویر/بازدید معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران از نمایشگاه دستاوردهای علمی هرمزگان
معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران کشور در سفر به هرمزگان، ضمن بازدید از نمایشگاه دستاوردهای مدیریت و مدارس علمیه خواهران، نمایشگاه «حماسه جنگ رمضان»، کافه ریحانه و کتابخانه، بر تقویت فرهنگ مطالعه، بهرهگیری از ظرفیت کتابخانهها و صیانت از منابع علمی تأکید کرد.
-
بازدید معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران از نمایشگاه دستاوردهای علمی هرمزگان و رونمایی از سه اثر پژوهشی طلاب خواهر هرمزگان
معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران کشور در سفر به هرمزگان، ضمن بازدید از نمایشگاه دستاوردهای مدیریت و مدارس علمیه خواهران، نمایشگاه «حماسه جنگ رمضان»، کافه ریحانه و کتابخانه، بر تقویت فرهنگ مطالعه، بهرهگیری از ظرفیت کتابخانهها و صیانت از منابع علمی تأکید کرد.
-
دبستان شجره طیبه میناب؛ سند تمدنستیزی غرب و نماد نقض آشکار حقوق کودکان
مدیر مدرسه علمیه الزهرا سلاماللهعلیها بندرعباس هرمزگان با تشریح ابعاد حمله موشکی به دبستان شجره طیبه میناب، این حادثه را نمادی از تقابل تمدن نوین غرب با ارزشهای انسانی و الهی دانست و با استناد به آیات قرآن، سیره پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله)، اسناد حقوق بینالملل و دیدگاه اندیشمندان جهان تأکید کرد که هدف قرار دادن کودکان و مراکز آموزشی، نهتنها یک جنایت جنگی، بلکه سندی روشن بر تمدنستیزی مدعیان حقوق بشر است.
-
تصاویر/نشست تخصصی دیالکتیک حیات و مَمات در قُقنوس «میناب»
معاونت پژوهشی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران با همکاری مجموعهای از دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور (از جمله دانشگاه هرمزگان و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)، نشست تخصصی «دیالکتیک حیات و مَمات در قُقنوس میناب» را با حضور جمعی از اساتید برجسته و متخصص، در تاریخ ۲۶ خرداد ۱۴۰۵ در مجتمع آموزش عالی میناب برگزار کرد.
-
باور به حیات شهید، زیربنای صبر، ایثار و حماسه در جامعه اسلامی
استاد حوزه در نشست تخصصی دیالکتیک حیات و مَمات در قُقنوس «میناب»، با موضوع «از باور تا حماسه و صبر؛ تحلیل فلسفی ـ قرآنی اعتقاد به حیات شهید»، ابعاد قرآنی، کلامی و فلسفی اعتقاد به حیات شهید و نقش آن در شکلگیری صبر و حماسه را تبیین کرد.
-
حماسه مادران مینابی؛ سرمایهای برای فرهنگ شهادت و تولید آثار ماندگار علمی و هنری
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده حوزههای علمیه خواهران کشور، در نشست تخصصی دیالکتیک حیات و مَمات در قُقنوس «میناب»، با تأکید بر جایگاه «مادرانگی حماسی» در حادثه میناب، این تجربه را ظرفیتی بزرگ برای تولید آثار علمی، فرهنگی، ادبی و هنری دانست و گفت باور دینی به شهادت، مادران شهدا را از یک سوگ شخصی به جایگاهی اجتماعی و تمدنی ارتقا میدهد؛ جایگاهی که میتواند منشأ خلق ادبیات، هنر و پژوهشهای ماندگار درباره فرهنگ ایثار و شهادت باشد.
-
دشمنیها، عامل افزایش ایمان و انسجام اجتماعی است
استاد تمام دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام، در نشست تخصصی دیالکتیک حیات و مَمات در قُقنوس «میناب»، با تبیین مفهوم «ازدیاد ایمان» در قرآن کریم تأکید کرد که تجربه تاریخی جمهوری اسلامی نشان میدهد جامعه مؤمن در مواجهه با تهدید و دشمنی نهتنها تضعیف نشده، بلکه ایمان، انسجام و همبستگی اجتماعی آن افزایش یافته و بازخوانی آموزههای قرآنی برای فهم این پدیده ضروری است.
-
روایتی از جایگاه راهبردی تنگه هرمز و اقتدار نیروی دریایی در جنگ اخیر؛ از کنترل آبراه تا ایستادگی رزمندگان در خط مقدم
حجت الاسلام و المسلمین زنگیآبادی در تشریح اهمیت راهبردی تنگه هرمز، با اشاره به ویژگیهای جغرافیایی این آبراه، بر نقش جمهوری اسلامی ایران در تأمین امنیت کشتیرانی و اعمال حاکمیت دریایی تأکید کرد و با بیان روایتهایی از عملکرد نیروی دریایی در جنگ اخیر، از توان رزمی، روحیه جهادی رزمندگان و نقش فرماندهان شهید در حفظ اقتدار کشور روایت کرد.
-
تصاویر/روز اول سفر سه روزه معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران کشور به استان هرمزگان
معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران کشور در سفر سهروزه خود به استان هرمزگان، با حضور در گلزارهای شهدا و دیدار با خانوادههای ایثارگران، بر ترویج فرهنگ مقاومت و پژوهشهای دینی تأکید کرد. در این سفر که با هدف ارزیابی و تقویت ظرفیتهای پژوهشی حوزههای علمیه خواهران استان انجام شد، برنامههای متنوعی با محوریت تکریم ایثار و فرهنگ شهادت اجرا شد.
-
سفر معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران کشور به جزیره هرمز و دیدار با خانواده شهید قدرت زرنگاری
معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران کشور در جریان سفر سهروزه به استان هرمزگان، به همراه جمعی از اساتید برجسته کشوری، با حضور در جزیره هرمز با خانواده شهید قدرت زرنگاری، از شهدای حادثه اخیر در تنگه هرمز (در پی حمله رژیم آمریکایی_صهیونی)، دیدار و گفتوگو کرد.
-
سفر سهروزه معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران کشور به هرمزگان؛ از روایتگری حماسه در هرمز تا نشست ملی اندیشهمحور در میناب
مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان میزبان معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران کشور، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی خواهد بود تا در سفری سهروزه، ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدا، ظرفیتهای پژوهشی و فرهنگی حوزههای علمیه این استان را مورد ارزیابی قرار داده و در نشستهای نخبگانی به واکاوی مباحث علمی و دینی بپردازد.
-
بازدید دوروزه مدیر و معاونان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان از مدرسه علمیه حضرت زینب کبری (س) بشاگرد
مدیر و معاونان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان در راستای بررسی میدانی وضعیت آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و پشتیبانی مدارس علمیه استان و با وجود شرایط خاص ناشی از وضعیت جنگی کشور و گرمای شدید هوا در منطقه، در سفری دوروزه از مدرسه علمیه حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها شهرستان بشاگرد بازدید کردند.
-
اخلاص در نیت؛ زیربنای رشد معنوی و موفقیت طلبگی
مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان، در نشست اخلاقی ویژه طلاب مدرسه علمیه زینب کبری(سلاماللهعلیها) بشاگرد، با تبیین جایگاه «نیت» در آموزههای دینی، اخلاص را مهمترین عامل رشد معنوی، قبولی اعمال و موفقیت در مسیر طلبگی دانست.
-
خانواده؛ سنگبنای تمدن اسلامی/تأکید بر تحکیم خانواده و فرزندآوری در جمع نومزدوجین
مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان در جمع نومزدوجین، با تأکید بر جایگاه خانواده در آموزههای اسلامی، خانواده را «سلول بنیادی جامعه و تمدن اسلامی» دانست و گفت: تشکیل خانواده صرفاً یک امر فردی نیست، بلکه نقطه آغاز تمدنسازی و امتسازی در جامعه اسلامی است.
-
ارائه پنج طرح پیشنهادی با محوریت تربیت بانوی مهذبه و تأثیرگذار در نشست معاونان فرهنگی کشور
معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران استان یزد، از تدوین و ارائه پنج طرح تحولی با مشارکت معاونتهای فرهنگی حوزههای علمیه خواهران استانهای یزد، البرز، مازندران، سمنان، تهران و هرمزگان در نشست معاونان فرهنگی حوزههای علمیه خواهران کشور خبر داد.
-
بانوان طلایهدارانِ بیعتِ غدیر و پیشرانانِ ولایت هستند
مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان گفت: امروز ما در عصرِ «غدیرِ انقلاب اسلامی» به سر میبریم؛ دورانی که در آن، نقش بانوان در هندسه قدرت ولایت، نه یک حضور حاشیهای، که یک کنشگریِ راهبردی و تمدنساز است. زن تراز انقلاب اسلامی، حلقه وصلِ این بیعت تاریخی با نصرتهای الهی در جبهه مقاومت است.
-
تجلی معارف امامت در پهنه استان؛ فعالیتهای فرهنگی دهه ولایت حوزه علمیه خواهران هرمزگان
معاون فرهنگی - تبلیغی حوزه علمیه خواهران هرمزگان گفت: دهه ولایت، ایام تجدید میثاق با خط امامت و بازگشت به آرمانهای متعالی اسلام ناب محمدی (صلیاللهعلیهوآله) است؛ ایامی که یادآور تسلیم محض در برابر فرمان الهی و بازخوانی جایگاه رفیع ولایت در نظام دین است و در همین راستا، حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان با نگاهی به این مناسبت بزرگ، مجموعهای از برنامههای فرهنگی و آموزشی را با هدف تبیین جایگاه رفیع امامت و ترویج فرهنگ غنی اسلامی برگزار نمود.
-
دیدار با خانواده شهید علی آسفه
دبیر کمیته امداد و تفقد حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان گفت: در راستای تفقد از خانواده شهدا، مدیر و همکاران حوزه علمیه خواهران این استان و مدیر مدرسه علمیه خواهران بندرخمیر، با خانواده شهید علی آسفه شهید اهل سنت استان هرمزگان، دیدار و گفتوگو کردند. این شهید والامقام، کارگر ساده و زحمتکش بندر پل بود که در جریان حمله اخیر نیروهای جنایتکار آمریکا و اسرائیل به این منطقه، به فیض شهادت نائل آمد. این دیدار فرصتی بود تا یاد و خاطره این شهید، گرامی داشته شود.
-
جلسات تخصصی بررسی امور آموزشی مدارس علمیه خواهران استان هرمزگان برگزار شد
مسئول ساماندهی و نظارت حوزه علمیه خواهران هرمزگان گفت: در راستای بررسی امور آموزشی و ارتقای کیفیتبخشی مدارس علمیه خواهران استان، جلسات تخصصی به مدت سه روز، با حضور مدیران و معاونان آموزش مدارس برگزار شد.
-
عید قربان؛ آیینِ رهایی از نفس و گشودنِ دروازههای نصرت الهی
مدیر حوزههای علمیه خواهران استان هرمزگان در پیامی به مناسبت عید قربان آورده است: عید سعید قربان، فراتر از یک رویداد تقویمی، فصلِ «نهایتِ خودسازی» و «تعیین تکلیفِ نهایی» با خویشتن است. این عید، نمادی از شجاعت در برابر ترسها و ایستادگی در برابر دشمنان است. آموزههای حیاتی این عید، برای ملت ایران، معنای عینی و عملی یافته است. همانطور که در آیه شریفه «قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ» (انعام، ۱۶۲) آمده است، عبودیت و بندگی، محدود به زمان و مکان خاصی نیست، بلکه تمامِ هستیِ یک انسانِ مؤمن باید در مسیرِ بندگیِ خداوند معنا یابد.
-
عرفه روز خودشناسی، بازگشت به فطرت و تعالی روحانی است
مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان در پیامی بهمناسبت روز عرفه، این روز را فراتر از یک مناسبت عبادی، فرصتی برای «خودشناسی» و «بازگشت به فطرت» برشمردو گفت: این روز، نقطهی تلاقیِ محدودیتهای وجودی انسان با بیکرانگیِ حقیقت مطلق بوده و انسان را به درکِ پیوندِ عمیقِ خویش با منبعِ غایی هستی (خداوند) رهنمون میسازد.
-
تصاویر/اردوی راهیان نور طلاب کشور به مقصد میناب
معاون فرهنگی - تبلیغی حوزه علمیه خواهران هرمزگان گفت: طرح اردوی راهیان نور به مقصد شهرستان میناب مدتی است آغاز شده و تاکنون طلاب مدارس علمیه بندرعباس و قشم به این اردو اعزام شدهاند. این برنامه معنوی همچنان برای سایر مدارس علمیه استان نیز ادامه خواهد داشت. همچنین از سوی مرکز خدمات حوزه علمیه، از طلاب استانهای یزد، اصفهان و قم و همچنین طلاب غیرایرانی جامعهالمصطفی العالمیه(قم) برای اردوی راهیان نور به مقصد میناب میزبانی به عمل آمد و حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان نیز مسئولیت اسکان آنان را بر عهده داشت.