مدارس علمیه خواهران استان البرز در مسیر تربیت‌محوری

مدیر حوزه علمیه خواهران استان البرز در نشست فصلی مدیران مدارس علمیه خواهران استان البرز، بر ضرورت گذار از رویکردهای صرفاً انضباطی به مدیریت تربیتی و تأکید بر تشکیل «حلقه‌های تربیتی» برای شکوفایی استعدادهای طلاب تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/البرز، اولین نشست فصلی مدیران مدارس علمیه خواهران استان البرز در سال ۱۴۰۵ با موضوع بررسی برنامه تربیتی مدارس علمیه با حضور مدیران مدارس علمیه و کادر مدیریت استان برگزار شد و در آن بر ضرورت تقویت رویکرد تربیتی در مدارس، تشکیل حلقه‌های تربیتی و تدوین طرح‌های تربیتی متناسب با اقتضائات هر مدرسه تأکید شد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی مدیر حوزه علمیه خواهران استان با اشاره به ضرورت برگزاری مستمر نشست مدیران با نگاه دغدغه‌مند، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه از حیث ماهیت و کارکرد، تفاوت جوهری با دانشگاه‌ها و مدارس آموزش و پرورش دارند و این تفاوت، به‌ویژه در جنبه‌های تربیتی معنا پیدا می‌کند. برای رسیدن به کارکرد اصلی حوزه، نیاز به تمهیدات جدی و برنامه‌ریزی دقیق وجود دارد.

وی با اشاره به منشور صدمین سال بازتأسیس حوزه‌ علمیه قم بر جنبه برون‌گرایی حوزه تأکید کرد و افزود مقدمه برون گرایی و کارکردهای اجتماعی حوزه، تهذیب و تربیت است لکن تربیت را به اخلاق تقلیل ندهیم بلکه آموزش، پژوهش و نظام اداری نیز باید در منظومه تربیتی دیده شوند.

مدارس علمیه خواهران استان البرز در مسیر تربیت‌محوری

مدیر حوزه علمیه خواهران استان البرز با بیان اینکه تربیت به معنای شکوفاسازی استعدادهای انسانی است، گفت: مطابق فرمایشات رهبر شهید انقلاب هدف تربیت، پرورش نیرویی مهذب و کارآمد برای هدایت جامعه است و تحقق این هدف، نیازمند تغییر زاویه دید و تمایز نهادن میان مقومات و عرضیات است.

وی همچنین با تأکید بر اینکه تربیت یک کار فردی نیست، خاطرنشان کرد: حلقه‌های تربیتی و قرارگاه فرهنگی نیازمند اهتمام جمعی هستند و این موضوع به‌ویژه برای مدیران محترم، یک تکلیف همگانی است. به گفته او، مدارس علمیه باید به «مدارس تربیت‌محور» تبدیل شود؛ به‌گونه‌ای که از کالبد فضا و برنامه آموزشی تا نحوه حضور و غیاب و... همه در خدمت تربیت قرار گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی در ادامه این نشست، بر اهمیت حلقه‌های تربیتی به‌عنوان یکی از سازه‌های مفقوده حوزه‌های علمیه تأکید شد و با بیان اینکه حلقه تربیتی امری تدریجی و مستمر است، اظهار داشت: اگر از زمان موجود به‌درستی استفاده شود، می‌توان به مصداق واقعی تربیت رسید، اگرچه دانش و بینش وجود دارد، اما زمانی اثرگذار می‌شود که به قلب و رفتار منتقل شود.

مدارس علمیه خواهران استان البرز در مسیر تربیت‌محوری

وی افزود: کار حلقه‌های تربیتی ایجاد انگیزش، گرایش و رفتار صحیح است و لازم است بین اساتید و نیز بین مدیران، حلقه‌هایی شکل بگیرد. حتی جمع مدیران می‌تواند به «شورای تربیت» تبدیل شود. او همچنین با تأکید بر اینکه تحول گاهی پر سر و صدا نیست و نیازمند «سوختن» است، گفت: بازیگر نباشیم، باید بسوزیم تا بتوانیم بسازیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان البرز با بیان اینکه مسئول اصلی تربیت طلاب مدیر مدرسه است، افزود: تعامل میان استاد و شاگرد بستر مؤثری برای تربیت فراهم می‌کند و الگوسازی می‌تواند فاصله میان بینش و رفتار را کاهش دهد. همچنین محتوای جلسات فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به‌صورت هدفمند و اثرگذار طراحی شود.

مدارس علمیه خواهران استان البرز در مسیر تربیت‌محوری

حجت الاسلام والمسلمین رجبی حلقه تربیتی را عامل هویت‌بخش برای مدرسه دانست و گفت: تشکیل شورای تهذیب و تربیت در سطح مدارس علمیه و مدیریت استان ضروری است. همچنین هر یک از مدیران مدارس باید طرح اقتضایی مدرسه خود را در حوزه تربیت تدوین و مکتوب کنند.

وی با تأکید بر اینکه «مدرسه سنگر است» اظهار داشت: هدف، انباشتی از طرح‌ها نیست، بلکه باید برای رسیدن به یک مدل مطلوب تربیتی، از کف مدرسه شروع کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha