کارشناس دینی گفت: خدا محوری و اتکا به خداوند، واقعاً پیام مشترک تمام انبیا به بشریت است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مازندران، طاهره ابراهیمی، کارشناس دینی مدرسه علمیه حضرت آمنه سلام الله علیها در فریدونکنار، در گفتوگویی با موضوع اندیشه تربیتی امام راحل بیان کرد: امام خمینی(ره) در اندیشه تربیتی خود بر نکات مهمی تأکید داشت که به برخی از آنها اشاره میکنیم. ایشان معتقد بودند که سلطه فردی که تزکیه نشده باشد، میتواند موجب گرفتاریها و آسیبهای زیادی برای کشور شود. متفکران بیپرورش و کسانی که فاقد پرورش باطنی هستند، به راحتی به خدمت قدرتهای خارجی درمیآیند. اما فردی که عدالتپرور باشد، دستگاه حکومتیاش نیز عدالتمحور خواهد بود.
وی در ادامه گفت: یکی از اصول مهم در اندیشه تربیتی امام خمینی، خدا محوری و اتکا به خداوند بود که در واقع پیام مشترک تمام انبیاء به بشریت است. ایشان بر این باور بودند که رضایت خداوند باعث کامیابی و سعادت در زندگی انسانها میشود.
ابراهیمی در ادامه بیان کرد: امام خمینی رحمتالله علیه، اصلاح خود را بر اصلاح دیگران ارجح میشمردند. ایشان نه تنها یک نظریهپرداز، بلکه اهل عمل نیز بودند و بر این باور بودند که اگر فردی نتواند خود را به خوبی تربیت کند، قادر نخواهد بود دیگران را نیز در مسیر صحیح هدایت کند. از این رو، تحول فردی و پرورش باطنی به عنوان پیشنیاز تحقق تربیت اجتماعی ضروری تلقی میشد.
وی همچنین در مورد یکی دیگر از مؤلفههای اندیشه تربیتی امام راحل بیان کرد: امید و یأس از دیگر مؤلفههای برجسته در اندیشه تربیتی امام خمینی بودند. ایشان امید را سدی در برابر وسوسههای شیطانی میدانستند و همواره با کنشها و گفتار خود، شعلههای امید به آیندهای روشن را در دلها روشن نگه میداشتند. در نگاه ایشان، یأس و ناامیدی هیچ جایگاهی در مسیر رشد و تعالی انسان نداشت.
کارشناس دینی مدرسه علمیه حضرت آمنه سلام الله علیها فریدونکنار در پایان بیان کرد: امام خمینی رحمتالله همچنین بر تقدم تزکیه بر تعلیم تأکید فراوان داشتند، ایشان باور داشتند که تعلیم باید مقدمهای برای تزکیه باشد و تنها کسی که به تزکیه نفس نائل شود، میتواند در امر آموزش و تربیت دیگران گام مؤثری بردارد. در نهایت، ایشان بر ضرورت ایجاد حکومت تربیتی تأکید کردند و بر این عقیده بودند که حکومت دینی باید بر پایههای تربیتی استوار باشد.
انتهای پیام/
نظر شما