مسئول بسیج جامعه پزشکی استان سمنان و مسئول مرکز نفس در جمعی از دوستداران و کنشگران جمعیت بیان کرد: ما ایرانیان حاصل یک تمدنی هستیم که مردم ما نسل به نسل آن را ایجاد کردهاند و اگر نیروی انسانی نباشد این تمدن نابود میشود؛ حرکت شتابان امروز کشور به سوی پیری جمعیت بسیار خطرناک است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/سمنان، کارگاه کنشگری جمعیت با حضور دکتر ابوالفضل منشی زاده ، مسئول بسیج جامعه پزشکی استان سمنان و مسئول مرکز نفس، با حضور جمعی از طلاب کنشگر و دوستدار جمعیت، با همکاری اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سرخه در سالن اجتماعات مدرسه علمیه نجمیه برگزار گردید.
دکتر ابوالفضل منشی زاده در ابتدا با بیان سخنانی از امام و رهبر شهید و همچنین مقام معظم رهبری آیت الله سید مجتبی خامنه ای که بار دیگر مأموریتی برای کنشگران ایجاد کردهاند بیان کرد: مسئله پیری جمعیت در بسیاری از کشورها وجود دارد، اما این مسئله در کشور ما با شیب تندی در حال حرکت است؛ اگر جوان نباشد مؤلفه قدرت از بین میرود. امروز نیروهای درمانی، نظامی و خیلی از اقشار ما که در این نبرد نقش بسزایی دارد از قشر جوان هستند؛ اگر این نیروی جوان نباشد کار نظام دچار مشکل اساسی می شود.
وی ادامه داد: کمبود نیروی جوان باعث کاهش رشد اقتصادی و همچنین نشاط اجتماعی میشود، ما ایرانیان حاصل تمدنی هستیم که مردم ما نسل به نسل ایجاد کردهاند و اگر نیروی انسانی نباشند این تمدن نابود میشود؛ وضعیت فعلی جامعه حرکت شتابان به سوی پیریست که بسیار خطرناک است .
دکتر منشی زاده یکی از عوامل مهم و تأثیر گذار در پیری جمعیت را جریان نفوذ بیان کرد و گفت: جریان نفوذ در ایران هرچند تعداد آنها کم است اما همین افراد کم، تربیت شده و آموزشدیده هستند.
وی بیان کرد: باید واقعیت کف میدان را دید، امروزه با ترویج سبک زندگی فرد محوری برای جوانان و نمایش سلبریتیها و هنرمندان و تبدیل شدن خانوادههای کوچک به یک ارزش تبلیغاتی، ترساندن از مسئولیت آیندهی بچهها و تربیت فرزندان باعث شده است که مردم به سمت کم فرزندی و تک فرزندی روی بیاورند؛ درصورتیکه میبینیم هرچند در دورانهای گذشته سطح سواد مردم بسیار کمتر بودهاست اما سطح تربیت فرزندان در جامعه بالاتر بوده و تربیت فرزندان دوم و سوم بسیار راحتتر از تربیت فرزند اول است.
وی ادامه داد: چهار ستون اصلی در ساختار جمعیت، کار فرهنگی، رسانهای، مطالبهگری، شبکه سازی و حضور میدانی است و مهارت ما این است که برای مردم امید آفرینی کنیم ایجاد دغدغه کنیم، با شبکه سازی مردم را همراه کنیم هرچند مسئولین کاری انجام ندهند.
مسئول مرکز نفس بیان کرد: روزانه حدود ۱۵۰۰ سقط جنین انجام میشود و راهبرد اساسی مرکز نفس پیشگیری از نابودی انسانی است که موجود شده است؛ آگاهی افراد از مشکلات بعد از سقط از لحاظ روانی و جسمی برای مادر و خانواده همچنین شناسایی افرادی که در دچار بحران سقط شدهاند توسط مردم و مراکز بهداشتی است.
وی تأکید کرد: رویکرد اصلی مجموعه نفس با شعار(ما فقط مخالف سقط نیستیم، ما نجاتدهنده جان انسانها هستیم) بیان کرد و گفت: هیچ مجوزی از لحاظ شرعی برای سقط جنین وجود ندارد و مادری که در معرض سقط جنین هست مجرم نیست و نباید او را قضاوت کرد، بلکه گاه ترس و بی پناهی، اضطرب و احساسِ تنهایی عامل آن می شود.
ایشان گفت: سقطجنین گاه بهصورت قانونی گاه خودبهخود و گاه جنایی است و ما بهدنبال این هستیم که از سقط جنینهای جنایی پیشگیری کنیم. در مرکز نفس با شناسایی مادران آسیبپذیر، بهجای نصیحت از آنها حمایت روانی پزشکی و معیشتی میشود و پیگیری مداوم از آنها تا آرامش کامل و پس از تولد فرزند آنها، از جمله کارهای مجموعه نفس هست .
وی افزود: پنج اصل کاری در مجموعه نفس محرمانگی و اعتمادبهنفس، قضاوت نکردن، سرعتعمل و حمایت چندجانبه و پیگیری بعد از تولد است؛ وظیفه ما امروز این است که در بستر فضای مجازی کارهای مجموعههای نفس را تبلیغ کنید وبا فرهنگ سازی برای خیرین از آنها بخواهیم تا کمکهای خود را به این نوع مسائل سوق دهند.
انتهای پیام/
نظر شما