معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران کشور بر تعامل عمیق معرفتی میان حوزه و دانشگاه، تمرکز بر گفتمان علمی ظرفیتهای منطقهای و ارتقای نقش رسانهای و کتابخانهای حوزه تأکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ هرمزگا، حجت الاسلام و المسلمین بابایی، معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران کشور در جلسه پژوهشی که در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام الله علیها) بندرعباس برگزار شد، با اشاره به تجربه مشترک اخیر میان دانشگاه و حوزه بیان کرد: این تجربه یک عقلانیت مشترک، یعنی عقلانیت مدرن و سنتی است که در یک سو دانشگاه و در سوی دیگر حوزه و هر دو بر یک مسئله مشترک تمرکز کردند و این تعامل در سطح بینالمللی قابل توجه است و باید این ممارست و تمرین ادامه پبدا کند، ایده مرحوم حضرت امام خمینی(رحمهالله علیه) درباره وحدت حوزه و دانشگاه، نباید تنها یک وحدت ظاهری و دکوری باشد، بلکه باید به یک وحدت معرفتی عمیق بدل شود.
حجت الاسلام و المسلمین بابایی در این زمینه افزود: «برای تحقق گفتگو، بیش از آنکه به زبان گویا نیاز باشد، به "گوش شنوا" نیاز است، در روایات آمده است «حُسنُ الاستماع». خوب باید گوش کنید تا گفتوگو شکل بگیرد، گاهی اوقات انسان زبان گویایی دارد، اما گوش شنوا نیست و لذا گفتوگو هیچگاه اتفاق نمیافتد؛ اما اگر کسی گوش شنوا داشته باشد، حتی اگر زبانش نیز چندان زبان خوبی نباشد، گفتوگو اتفاق میافتد.
معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران کشور در ادامه اضافه کرد: موفقیت در این مسیر مستلزم سعهصدر و آمادگی برای یادگیری از یکدیگر و پاسخ به پرسشهای متقابل است تا بتوان از طریق این جاده دوطرفه، به حل مسائل مشترک پرداخت و چالش اصلی در این مسیر گفتگو، بیش از آنکه معرفتی باشد، اخلاقی است و نیاز به تجربه همزیستی علمی و افزایش حوصله برای بهرهگیری از ظرفیتهای یکدیگر وجود دارد.
وی به ضرورت توجه علمی به ظرفیتهای منطقهای پرداخت و خواستار انجام فعالیتهای آیینی و علمی در رابطه با زنان جزیره هرمز و همچنین توسعه گفتمان علمی پیرامون مسائل اجتماعی میناب شد، و همچنین تأکید کرد که پایاننامهها، رسالهها و مقالات پژوهشی باید با رویکردی عمیقتر به این موضوعات بپردازند.
حجت الاسلام و المسلمین بابایی اظهار داشت: یک مرکزیت علمی در منطقه ایجاد شود و افزایش رفتوآمدهای نخبگانی میان اساتید مرکز(قم و تهران) و استان ها ضروری است و هدف از آن، ایجاد یک طیف متنوع از اساتید برای تعامل با طلاب است تا از این طریق، رشد آموزشی و پژوهشی در منطقه شتاب بیشتری بگیرد.
معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران کشور در خصوص ارتقای جایگاه رسانه و خدمات کتابخانهای تصریح کرد: بازشناسی توانمندیهای حوزه توسط جامعه از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید رسانه از فعالیت های حوزه های علمیه خواهران گزارش گیری واقعی را انجام دهد، متأسفانه جامعه و حتی بخشی از طلاب از ظرفیتهای موجود شناخت کافی ندارند و لذا با باز کردن درب رو به خیابان کتابخانه تسهیل مراجعه مردم به حوزه و آشنایی بیشتر آنها با فضای آن را افزیش دهید.
وی با تمجید از تغییر کاربری هوشمندانه کتابخانه تخصصی الزهراء(سلاماللهعلیها) و ایجاد فضاهای تکمیلی نظیر بخش کودکان و کافیشاپ، بر نقش حرفهای کتابداران تأکید کرد و در پایان خاطر نشان شد: کتابخانه نباید تنها انبار کتاب باشد، بلکه باید با ارائه خدمات پژوهشی حرفهای، پویایی و دانش را به بدنه طلاب منتقل کند و این یعنی؛ کتابدار کتابخانه ها باید آنقدر حرفهای باشد که بتواند پژوهش را به بدنه طلاب منتقل کند.
تهیه و تنظیم: صفورا صفایی
انتهای پیام/
نظر شما